Cyfrowa transformacja wyzwaniem dla firm produkcyjnych

Konica Minolta, IT, transformacja cyfrowa, © Konica-Minolta

Udostępnij:

Jak wynika z raportu KPMG International pt. „Global Manufacturing Outlook. Transforming for a digitally connected future”, dwie trzecie prezesów firm produkcyjnych jest gotowych na przeprowadzenie radykalnych zmian modelu operacyjnego w swojej organizacji. Ponad połowa CEO z globalnych firm spodziewa się, że od 1 roku do 3 lat zajmie osiągnięcie zwrotów z inwestycji w cyfrową transformację.

Zaledwie 2/3 prezesów z firm produkcyjnych na świecie jest przekonanych, że ich organizacje nadążają za innowacjami i tempem zmian technologicznych. Tymczasem 34% CEO przyznaje, że stara się nadążyć za dynamicznie zmieniającym się otoczeniem. Ponad połowa prezesów spodziewa się, że w ciągu 3-5 lat inwestycje w systemy sztucznej inteligencji zaczną przynosić zwroty. Jednocześnie 95% zarządzających firmami zgadza się, że czwarta rewolucja przemysłowa jest szansą, a nie zagrożeniem.

Producenci są na bardzo różnych etapach transformacji cyfrowej. Chociaż niektórzy stosunkowo wcześnie rozpoczęli działania w tym kierunku, to osiągniecie zadowalającego zwrotu z inwestycji może wymagać jeszcze wiele wysiłku. Dla innych przytłaczająca może być sama skala zmian, które należy wprowadzić, aby osiągnąć korzyści z cyfryzacji. Niemniej pytanie jak rozpocząć transformację cyfrową swojego biznesu wyraźnie zastąpiło już pytania czy i kiedy to zrobić – mówi Anna Sińczuk, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.


Sukces transformacji w znacznym stopniu jest zależny od ludzi. Z badania KPMG wynika, że stworzenie innowacyjnego sposobu myślenia, obejmującego m.in. szkolenia jest istotniejszym elementem, niż wdrażanie technologii. 66% respondentów zgadza się, że sztuczna inteligencja stworzy więcej miejsc pracy niż wyeliminuje, a naukowcy zajmujący się danymi będą najbardziej poszukiwanymi ekspertami umożliwiającymi zapewnienie rozwoju w dziedzinie produkcji.

Cyfrowa transformacja dotyka praktycznie każdą branżę i każdą funkcję biznesową. Znamienne jest to, że nie ogranicza się do tradycyjnie podatnych na innowacje obszarów jak logistyka czy planowanie produkcji, ale wkracza coraz wyraźniej w obszary kojarzone ze stabilnym modelem pracy – w tym w szczególności w obszar finansowy i podatkowy. Coraz liczniejsze zespoły do spraw technologii podatkowych są widocznym dowodem, że rewolucja cyfrowa jest już na bardzo zaawansowanym poziomie – mówi Andrzej Pałys, starszy menedżer w zespole Technologii Podatkowych w KPMG w Polsce.

Wiodące firmy produkcyjne widzą potrzebę silniejszego partnerstwa w szybko rozwijającym się ekosystemie. Ponad jedna trzecia respondentów wyraziła opinię, że strategiczne sojusze są najbardziej preferowaną strategią dla osiągnięcia celów wzrostu w ciągu najbliższych 3 lat.


TOP w kategorii




Obawy przed cyberatakiem w większym stopniu widoczne są w przemyśle, niż w innych branżach, a tylko 50 proc. firm czuje się dobrze przygotowana do rozpoznawania nowych zagrożeń na cyberatak. Jest to wynik o 14 pkt. proc. mniejszy niż w przypadku prezesów z innych branż. Zdaniem respondentów, gotowość do reagowania na wszelkie incydenty powinna być priorytetem dla zarządzających, którzy wdrażają nowe technologie.

Źródło: KPMG

Udostępnij:

Drukuj





etA



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również