Czy samoloty pasażerskie będą znowu latać z prędkościami ponaddźwiękowymi?

Aerion

Kiedy w 2003 r. odbył się ostatni lot samolotu Concorde, który poruszał się z prędkością ponaddźwiękową, wydawało się, że nie ma już powrotu do samolotów poruszających się z takimi prędkościami. Naturalnie, mówiąc o cywilnym lotnictwie. Okazuje się jednak, że jest szansa, i to całkiem realna, do powrotu do lotów z ponaddźwiękowymi prędkościami. GE Aviation skonstruował nowy typ silnika, którym będą mogły się poruszać odrzutowe samoloty.

Nowa rodzina silników ponaddźwiękowym o nazwie Affinity zostanie włączona do realizowanego właśnie projektu budowy nowego odrzutowca biznesowego Aerion AS2, będącego wspólnym dziełem firm Lockheed Martin, GE Aviation i Honeywell. Docelowo, dzięki nowemu silnikowi czas transatlantyckiego lotu może zostać skrócony nawet o trzy godziny.

GE nie zdradza jeszcze żadnych szczegółów dotyczących nowej jednostki napędowej. W każdym bądź razie nowy silnik ma zapewniać lepsze parametry niż jednostka Rolls-Royce Snecma Olympus 593, która napędzała Concorde - pozwalała ona na lot z prędkością 1,8 Macha, czyli ok. 2173 km/h. Wg GE przy budowie silnika Affinity korzystano z doświadczenia zdobytego przy konstruowaniu silników dla Boeinga 787 Dreamliner.

Nowa rodzina silników będzie mogła pracować do wysokości 18 000 m i będzie zgodna z najnowszymi normami w zakresie hałasu. A przypomnijmy, że lotowi z ponaddźwiękową prędkością towarzyszy wytworzenie tzw. gromu dźwiękowego, czyli potężnej fali uderzeniowej i ogromnego hałasu.

W realizacji powyższego celu nowy silnik korzystać będzie z systemu pełnej kontroli cyfrowej (FADEC), który jest systemem komputerowym umożliwiającym nadzorowanie wszystkich parametrów pracy silnika i innych elementów napędu. Ponadto, nowe silniki będą współpracować z koncepcją naturalną przepływu laminarnego skrzydeł, która wykorzystuje skromnie nachyloną krawędź natarcia skrzydła i nową konstrukcję kadłuba, aby zmniejszyć opór powietrza nad skrzydłem nawet o 60%, a całkowity opór o 20%.

Według twórców nowego samolotu ponaddźwiękowego taka koncepcja pozwoli zmniejszyć znacząco koszty operacyjnego związane z jego eksploatacją, a przy tym wyraźnie zwiększyć jego zasięg.

Pierwsze próbne loty Aeriona AS2 przewidziano na 2023 r., a komercyjne zastosowanie nowego samolotu jest szansa, że rozpocznie się już dwa lata później.

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

elektrotechnik AUTOMATYK 1-2-3/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę