Jak skutecznie obniżyć koszty eksploatacji obiektu?

Grafika © Pixabay

Udostępnij:

Jednym z najważniejszych kroków do efektywnego zarządzania energią elektryczną jest digitalizacja procesów. Kompleksowe rozwiązania technologiczne pozwalają na uproszczenie skomplikowanych procedur i mogą prowadzić do ograniczenia kosztów utrzymania systemu energetycznego nawet o 80% – przekonują eksperci z firmy Schneider Electric.



Klienci sieciowi to osoby lub organizacje, które dysponują liczbą obiektów większą niż jeden, lub takie, które odpowiadają za obsługę większego obiektu, gdzie występuje wysoki poziom skomplikowania systemu zasilania różnorodnych systemów i odbiorników. Mogą to być właściciele lub zarządcy sieci sklepów różnych branż i wielkości, punktów usługowych, kawiarni, restauracji, stacji paliw czy warsztatów samochodowych.



Klienci sieciowi w swej działalności powinni jak najlepiej wpisać się w szereg trendów rynkowych, wśród których istotniejszymi są: szczególny nacisk na optymalizację kosztów i oszczędzanie, braki personelu technicznego, wpływ coraz bardziej skomplikowanego wyposażenia na efektywność pracowników, wymóg zapewnienia zdrowego i bezpiecznego miejsca pracy, konieczność zmniejszenia nieplanowanych nieobecności personelu i potrzeba zatrzymania utalentowanych pracowników. Stąd ich podstawowe potrzeby oscylują z reguły wokół trzech zagadnień: jak obniżyć koszty eksploatacji budynków, jak zachować ciągłość działania sieci oraz w jaki sposób zapewnić bezpieczeństwo ludzi, urządzeń i towarów?

Wszystkie te zagadnienia możemy szczególnie wyraźnie zaobserwować w sieciach handlowych, które działają nie tylko ponadregionalnie, ale często także międzynarodowo – mówi Marek Olszewski, menadżer marketingu kanału Integratorów Systemów Automatyki Budynkowej (EcoXpertów) na klaster Europy Środkowo-Wschodniej w Schneider Electric. Jak podkreśla, integracja systemów zarządzania obiektami w postaci jednolitej platformy pozwala na zmniejszenie kosztów informatycznych i mniejsze zapotrzebowanie na wyspecjalizowany personel, niezbędny do ich obsługi.

Platforma EcoStruxure for Retail

Schneider Electric proponuje jedno kompleksowe rozwiązanie wielu bolączek klientów sieciowych – platformę EcoStruxure for Retail. Narzędzie pozwala na zarządzanie całą infrastrukturą elektryczną obiektu z poziomu jednego panelu, w tym oświetleniem budynku, klimatyzacją, systemem alarmowym, chłodniczym, kontroli dostępu, infrastrukturą IT oraz wieloma innymi, powszechnie używanymi instalacjami.

EcoStruxure for Retail to system, który tworzą trzy poziomy rozwiązań. Podstawę stanowią komunikujące się ze sobą elementy wykorzystujące technologię Internetu Rzeczy, które na bieżąco przesyłają najważniejsze informacje. Poziom środkowy to rozwiązania do lokalnego sterowania systemami, np. na poziomie danego obiektu. Najwyższy poziom stanowią zaś aplikacje przetwarzające zebrane w chmurze dane z poszczególnych obiektów. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji możliwa jest optymalizacja działania wszystkich systemów w ramach sieci – podkreśla Olszewski.

Dzięki standardowym protokołom komunikacyjnym, wykorzystywanym przez rozwiązania EcoStruxure for Retail, do systemu można podłączyć nie tylko urządzenia Schneider Electric, ale także systemy innych producentów. Pozwala to na pełną integrację zarządzania obiektem w ramach jednej platformy. Baza danych klienta wykorzystująca chmurę może opierać się zarówno na rozwiązaniach Microsoft, jak i Google czy Amazon. Za sprawą EcoStruxure for Retail możliwy jest pełen monitoring wielu obiektów z poziomu centrali firmy i to nawet w przypadku, gdy działa ona w wielu krajach. Oferta EcoStruxure for Retail jest zarazem niezwykle elastyczna, co pozwala dostosowywać ją do różnych poziomów rozwoju organizacji i związanych z tym różnorodnych potrzeb i oczekiwań.

Efektywnie i niezawodnie

Zintegrowany system zarządzania energią poprawia efektywność i niezawodność działania biznesu. Pozwala zredukować koszty operacyjne dzięki optymalizacji zużycia energii oraz serwisów i przeglądów. Dzięki niemu znaczną ich część można wykonać zdalnie. Stały monitoring umożliwia z kolei przewidzenie pewnych wydarzeń, co ogranicza straty związane z przerwami w działalności czy czas potrzebny na naprawę, redukuje zakłócenia, zapobiegając awariom, oraz poprawia żywotność i niezawodność urządzeń elektrycznych.

Ważny przy tym jest aspekt związany z bezpieczeństwem, ponieważ system potrafi efektywnie wspierać w zapobieganiu występowania pożarów spowodowanych przez urządzenia elektryczne. Integracja gwarantuje, że system ochrony elektrycznej jest stale gotowy do działania. Konserwacja i przegląd systemów zawsze wykonane są na czas, a wszystkie układy działają w odpowiednich warunkach środowiskowych. Korzystają na tym wszyscy – zarówno przedstawiciele biznesu, jak i ich klienci.

Źródło: Schneider Electric

Udostępnij:

Drukuj



elektrotechnik AUTOMATYK online

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również