Microsoft zainwestował w polską kolej przyszłości HyperLoop

Hyper Poland

Polscy studenci i inżynierowie z Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej pracują nad HyperLoop, czyli koleją przyszłości. Projekt ma bardzo duży potencjał - docenił go nawet sam Microsoft, który wesprze go swoimi funduszami.

Kolej HyperLoop ma działać dzięki napędowi liniowemu, który bazuje na lewitacji magnetycznej. Zespół odpowiedzialny za technologię praduje nad przystosowaniem jej do tradycyjnych torów kolejowych, co pozwoliłoby wykorzystać istniejącą już w naszym kraju infrastrukturę i szybciej oraz taniej zbudować pierwszy komercyjny odcinek kolei przyszłości. Docelowo Polacy planują budowę 415-kilometrowej trasy łączącej Wrocław z Warszawą. Jeśli plan udałoby się zrealizować, to podróż ze stolicy Dolnego Śląska do stolicy Polski potrwałaby tylko 20 minut. Według specjalistów to oszczędność nie tylko ogromnej ilości czasu, ale także i energii, którą kapsuły Hyperloop przy prędkości 600 km/h zużywałyby zaledwie w takiej ilości, co zwykła kolej przy 300 km/h.

O tym, że HyperLoop ma szanse powodzenia świadczą kolejne wyróżnienia przez znaczące firmy. Ostatnio Hyper Poland otrzymało grant w wysokości 120 tysięcy dolarów od Microsoftu w ramach Microsoft for Startups, czyli programu wspierającego najbardziej perspektywiczne spółki technologiczne na świecie. Polacy podarowane fundusze planują wykorzystać na usługi Platformy Azure, czyli potężnej chmury obliczeniowej i uczenia maszynowego koncernu. Inżynierowie w ramach platformy będą dokonywać obliczeń i symulacji opracowywanej technologii.

© Hyper Poland

Polski startup został doceniony także przez organizację MassChallenge Switzerland, brytyjską platformę equity crowdfundingową Seedrs czy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Łącznie HyperLoop na rozwój zyskało sporo ponad 16.5 miliona złotych. Pozyskane fundusze mają usprawnić prace badawczo-rozwojowe nad napędem i zawieszeniem czy stanowiskami testowymi. Efekty działania ma być jeszcze widać w tym roku, ponieważ startup poinformował, że stworzy prototyp kapsuły w skali 1:5 i masie 80 kilogramów, który będzie poruszał się na demonstracyjnym torze o długości 48 metrów. Kolejna faza rozwoju to budowa 500-metrowego odcinka trasy pod Żmigrodem. Testy pilotażowe rozpoczną się od 3 do 5 lat.

Przedstawiciele Hyper Poland uważają, że w Polsce pierwsza użytkowa trasa towarowa pomiędzy Warszawą a Wrocławiem powstanie po 2025 r., natomiast pasażerska za ok. 10 lat. W późniejszym terminie planowane są już kolejne trasy, m.in. z Warszawy do Krakowa, a także międzynarodowe do Berlina oraz Kowna i Rygi.

Źródło: Hyper Poland, Geekweek

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę