Napędy do autobusów elektrycznych polskiej firmy MEDCOM

MEDCOM

MEDCOM wyprodukował 150-ty napęd do autobusów elektrycznych, a do końca roku chce tę liczbę jeszcze podwoić. Dzięki współpracy z firmą Solaris MEDCOM należy w tym momencie do ścisłej czołówki największych producentów napędów do e-busów w Europie.

Pod względem liczby już wyprodukowanych urządzeń i aktualnie realizowanych kontraktów, polski producent wyprzedził takie firmy ja Volvo czy ABB. Autobusy elektryczne wyposażone w rozwiązania MEDCOM poruszają się już w kilkunastu miastach w Polsce, a także kilku krajach europejskich, w tym m.in. w Niemczech, Włoszech, Rumunii, Belgii, Hiszpanii, Francji oraz w państwach skandynawskich. Produkty dla autobusów elektrycznych stanowią około 10% sprzedaży MEDCOM na rynku pojazdów elektrycznych, pozostałe 90% generują głównie kontrakty tramwajowe i kolejowe.

– Oferujemy energoelektronikę dla wszystkich pojazdów elektrycznych w transporcie publicznym, a przede wszystkim dla pojazdów szynowych. Rynek autobusów elektrycznych rośnie jednak bardzo szybko i dlatego staje się coraz atrakcyjniejszy. E-busy rozszerzyły portfel naszych projektów co daje ogromna szansę na szybszy rozwój i dywersyfikację zamówień. MEDCOM jest obecny na pięciu kontynentach i w ponad 30 krajach, dlatego w naturalny sposób poszukujemy nowych rynków zbytu i alternatywnych kanałów sprzedaży. Aktywizujemy się w krajach, gdzie jesteśmy już rozpoznawalni dzięki zrealizowanym wcześniej projektom kolejowym czy tramwajowym. Zabiegamy o kontrakty, budujemy rynek zbytu i zbieramy deklaracje zakupowe, a pierwsze samodzielne kontrakty autobusowe już realizujemy, m.in. w Stanach Zjednoczonych i Turcji – mówi Piotr Wroński, wiceprezes zarządu MEDCOM.

MEDCOM rozpoczął prace nad własnym napędem autobusowym w 2013 roku, bazując na doświadczeniach w produkcji napędów do innych typów pojazdów elektrycznych. Pierwszy seryjny produkt tego typu dla e-busów opuścił warszawską fabrykę w roku 2014. Teraz polski producent oferuje całą gamę rozwiązań dla europejskiego rynku autobusowego - napędy dla układów z silnikiem centralnym oraz silnikami w piastach, falowniki napędowe zintegrowane z przetwornicami pomocniczymi w technologii węglika krzemu (SiC) oraz ładowarki baterii do e-busów i stacje ładujące.

– W ubiegłym roku dostarczyliśmy do Jaworzna pierwsze w Polsce ładowarki wyprodukowane przy użyciu komponentów z węglika krzemu (SiC), a więc w technologii, którą rozwija na świecie tylko kilka firm i nie każda może pochwalić się wdrożeniami. Na europejskim rynku konkurujemy nie tylko innowacyjnością, ale przede wszystkim dobrymi jakościowo produktami o ponadprzeciętnych parametrach w zakresie efektywności, sprawności energetycznej a także niezawodności, która ma ogromne znaczenie dla przewoźników. Po pierwszych kilku latach eksploatacji nasze urządzenia są bardzo chwalone za wysoką niezawodność – mówi Joanna Nichthauser, MEDCOM.

W 2017 MEDCOM zakończył rozbudowę zakładu produkcyjnego, dzięki czemu może podwoić moce produkcyjne. Prognozowany wzrost zatrudnienia może wynieść w ciągu trzech najbliższych lat nawet 50%. Tylko w 2018 roku firma chce stworzyć kilkadziesiąt nowych stanowisk pracy – głównie dla techników montażystów.

 

Źródło: Wills Integrated

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę