Połączenie rozwiązań chmurowych i sztucznej inteligencji

Połączenie rozwiązań chmurowych i sztucznej inteligencji Fortinet

Sztuczna inteligencja coraz mocniej przenika do różnych dziedzin naszego życia. Nie inaczej jest i z branżą usług IT. Połączenie chmury obliczeniowej i sztucznej inteligencji może przynieść szereg różnych korzyści.

Mariaż chmury i sztucznej inteligencji dzieje się już dzisiaj, a doskonałym potwierdzeniem tej tezy jest fakt istnienia dedykowanego rynku inteligentnych rozwiązań w chmurze. Cloud AI Market ma przed sobą wręcz imponujące perspektywy wzrostowe. Zgodnie z danymi Mordor Intelligence w ubiegłym roku był on wart 5,2 mld dolarów. Do 2025 r. ma jednak zwiększyć się blisko trzykrotnie, osiągając poziom 13,1 mld dolarów, notując w tym okresie roczny przyrost o wartości 20%. 

To z pewnością daje do myślenia i uświadamia, że usługi chmurowe „napędzane AI” będą obszarem rozwiązań wartym śledzenia ze szczególną uwagą. Już dziś nie brakuje zresztą przykładów skuteczności tego połączenia, nie tylko w automatycznej analityce ogromnych zbiorów danych – dodaje Marcin Zmaczyński, Head of Marketing CEE w Aruba Cloud.

Według Gartnera do 2022 r. usługi chmury publicznej będą naturalnym ekosystemem aż 90% globalnych danych i podstawą innowacji w analityce. Już dziś, znaczna liczba firm odchodzi od pilotażu wdrażania rozwiązań AI do ich realnego użytkowania w wielu obszarach swojego działania, oddając jej coraz więcej odpowiedzialności za często kluczowe procesy. Do końca 2024 r. już trzy czwarte przedsiębiorstw wykona takich ruch, zwiększając jednocześnie liczbę procesowanych informacji (strumieni danych) pięciokrotnie. To jeden z zasługujących na podkreślenie sygnałów zwiastujących zwrot w stronę bardziej „samodzielnych” środowisk i systemów IT.

Warto zauważyć, że doskonałym testerem prawdziwych możliwości AI jest zwykle jej zdolność do analizowania i przeszukiwania wielkich i zróżnicowanych źródeł danych, pochodzących z różnych okresów, i odnajdowania w nich konkretnych korelacji w błyskawicznym tempie. – Dzięki temu, nic nie przewidzi nam szybciej m.in. potencjalnej awarii na linii produkcyjnej, zainteresowania danym produktem w najbliższym czasie czy wskazaniem, które trasy dostarczania przesyłek będą szybsze i bardziej optymalne kosztowo. Biorąc pod uwagę fakt, iż firmy coraz częściej stają się przedsiębiorstwami typu Cloud Born, czyli od podstaw stawiającymi na przechowywanie danych w chmurze, ze względu na znacznie niższe koszty i pełną przewidywalność finansową, oraz rosnącą popularność AI, „związek” ten już na pierwszy rzut oka ma ogromne szanse być udanym i długotrwałym – przekonuje Marcin Zmaczyński. 

Konkretnym przykładem takiego zastosowania może być autonomiczna, chmurowa baza danych. Dzięki zdolności machine learningu potrafi ona nie tylko samoczynnie zarządzać swoimi rekordami, ale także naprawiać się w przypadku, gdy odnajdzie błąd swojego działania, czy sama się aktualizować do lepszych wersji. Może również poszukiwać potencjalnych luk mogących być wykorzystanymi przez cyberprzestępców i „łatając” je. 

Z łączenia cloud computingu i AI z czasem otrzymywać będziemy coraz więcej rozwiązań zdolnych do zwiększania autonomii całych, rozległych systemów IT przedsiębiorstw. To drugi aspekt funkcjonalności Cloud AI, poza błyskawiczną analityką wspomagającą procesy operacyjne, produkcyjne czy marketingowe – dodaje Marcin Zmaczyński.

Do wspominanych rozwiązań, w obliczu coraz mocniejszego zacieśniania się związku cloud computingu ze sztuczną inteligencją, dołącza więc właśnie kolejne. 

Mianowicie, AI as a Service (AIaaS). Dotąd, przedsiębiorstwa chcące robić prawdziwy użytek z możliwości sztucznej inteligencji musiały uruchamiać długotrwałe i angażujące duże budżety projekty wdrożeniowe. Sytuacji nie pomagał także niedostatek specjalistów IT z tego obszaru. Z pomocą przychodzi więc chmura i udostępniane za jej pośrednictwem funkcjonalności sztucznej inteligencji, wynajmowane tak jak serwery czy przestrzeń dyskowa, bez konieczności posiadania know-how, inwestowania w infrastrukturę czy wykwalifikowanych ekspertów.

Dzięki temu, dostęp do potencjału AI znajdzie się w zasięgu nie tylko dużych przedsiębiorstw i korporacji, ale także mniejszych podmiotów oraz startupów, które także będą mogły pozwolić sobie na przyspieszanie wszystkich operacji i większą autonomię swojego środowiska IT – podsumowuje Marcin Zmaczyński.

Źródło: Aruba Cloud

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Zobacz również

elektrotechnik AUTOMATYK 1-2-3/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę