Prototypowy samolot napędzany ciekłym wodorem

Ciekły wodór jako napęd samolotu AeroDelft

Zespół studentów AeroDelft ujawnił gotową konstrukcję swojego prototypowego samolotu napędzanego ciekłym wodorem – „Phoenixa PT”.

Zespół AeroDelft składający się z 50 studentów reprezentujących 17 narodowości chce udowodnić i promować ciekły wodór jako alternatywę dla konwencjonalnych paliw lotniczych. Robi to m.in. po to, by zainspirować przemysł lotniczy do wprowadzenia zmiany na skalę, która zaowocuje zrównoważonym lotnictwem na całym świecie. Chociaż konstruktorom prace w pewien sposób pokrzyżowała pandemia, mogą oni jednak cieszyć się z osiągniętego efektu.

Wyzwania związane z napędem wodorowym

Podczas prezentacji samolotu kluczowi inżynierowie przedstawili zaplecze techniczne w procesie produkcji. Ograniczony czas i budżet zaowocowały kreatywnymi metodami działań. Zespół np. zastąpił użycie drogiego pieca do obróbki cieplnej dużych kompozytów improwizowanym igloo z materiału izolacyjnego połączonym z zestawem grzejników. Ponadto zaoszczędził dużo czasu i pieniędzy, drukując 3D i samodzielnie szlifując formy w celu wyprodukowania niektórych mniejszych części samolotu.

W łańcuchu produkcyjnym wodoru należy wprowadzić wiele ulepszeń, aby wydajnie i w sposób zrównoważony produkować go na dużą skalę. Wyzwania dotyczą jego produkcji, przechowywania i transportu. Wykorzystanie wodoru w lotnictwie będzie zrównoważone tylko wtedy, gdy wodór będzie produkowany przy użyciu zielonej energii elektrycznej. Ponadto nadal brakuje infrastruktury zapewniającej wodór lotniskom na dużą skalę. Podkreśla to znaczenie projektu Phoenix. Innowacje na małą skalę mogą bowiem pobudzić rozwój w różnych sektorach.

Kiedy pierwszy lot?

Następnym krokiem będzie wzniesienie samolotu w powietrze, wymagające ukończenia wewnętrznych elementów napędzających śmigło, a także certyfikacji samolotu. Po tym, gdy inżynierowie pracujący nad komponentami takimi jak: zbiornik wodoru, ogniwo paliwowe czy silnik, skończą produkcję, rozpocznie się faza testów. Tej wiosny zespół zamierza wykonać pierwszy lot prototypem z zasilaniem akumulatorowym. Latem planowany jest pierwszy lot gazowym wodorem. Wreszcie jesienią zespół chce odbyć lot z zastosowaniem ciekłego wodoru.

Źródło: AeroDelft

 

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

elektrotechnik AUTOMATYK 1-2-3/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę