Raport Gartnera: czas na analitykę rozszerzoną

tranformacja cyfrowa © pixabay-geralt

Udostępnij:

Gartner kreśli interesujące prognozy dotyczące rozwoju rynku rozwiązań analitycznych. Zdaniem firmy doradczej najbliższe lata będą należały do tzw. analityki rozszerzonej, czyli rozwiązań automatycznie analizujących ogromne wolumeny danych i wychwytujących z nich wszelkie trendy i prawidłowości. To efekt możliwości, które daje chmura obliczeniowa w połączeniu ze sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym.  

Mamy ogromną liczbę danych, z których można skorzystać, ale dopiero dzięki chmurze i automatycznej integracji danych z wielu źródeł, pojawiły się tak duże i tak przyjazne dla użytkownika możliwości analizy. Dzisiaj rozwiązania BI zintegrowane np. z systemami sprzedaży, pozwalają dostarczyć panoramę 360 stopni dosłownie z poziomu smartfona. Te rozwiązania sprawdziły się doskonale np. w czasie pandemii, gdy trzeba było na bieżąco śledzić stan zapasów u hurtowników i podejmować właściwe decyzje o relokacji produktów. Tak, by do minimum ograniczyć ewentualne straty – zwraca uwagę Janusz Pribulka CEO Sagra Technology, firmy dostarczającej rozwiązania i usługi do wspierania zespołów sprzedaży. 

Możliwości analityki będą coraz większe bo, jak zwraca uwagę Gartner, do 2025 r. aż 80% produktów przemysłowych i konsumenckich zawierających elektronikę, będzie posiadało wbudowane rozwiązania analityczne. Warto dodać, że do 2025 r. tzw. historie danych będą najbardziej rozpowszechnionym sposobem konsumowania rozwiązań analitycznych a 75% z nich będzie generowanych automatycznie dzięki technologii rozszerzonej analityki.  

Microsoft na czele stawki 

Gartner pokusił się też o analizę największych dostawców, wyróżniając Microsoft jako lidera na rynku rozwiązań Business Intelligence. Firma doradcza doceniła korporację z Redmond za kompletność wizji i oceniła ją najwyżej pod względem zdolności do realizacji zadań. Z systemu Power BI korzysta obecnie ponad 200 tys. klientów, w tym 97% firm z listy Fortune 500, którzy generują miesięcznie ponad 40 petabajtów danych a społeczność użytkowników przekroczyła ponad milion użytkowników. 

Microsoft niezmiennie od 13 lat jest wyróżniany przez Gartnera jako lider platform analitycznych. To nie tylko efekt długofalowej wizji rozwoju produktu, ale także ścisłej współpracy z użytkownikami. Na stronie Ideas.PowerBI.com oddali oni łącznie ponad 500 000 sugestii, a zmiany które Microsoft wprowadził do swoich systemów pokrywają się z blisko połową z nich – zwraca uwagę Jarosław Sokolnicki, Head of Industry Solutions w Microsoft. 

W zestawieniu znalazło się 22 dostawców. Wśród liderów, obok Microsoftu, został wyróżniony również Tableau kupiony niedawno przez Salesforce. Pozostali gracze tacy jak m.in. SAS, SAP, Oracle czy Salesforce zostali sklasyfikowani przez Gartnera w gronie wizjonerów. Wśród tzw. „challengerów” znalazły się takie firmy jak MicroStrategy, przejęty przez Google Looker oraz Tibco Software. Gartner wskazał też na 9 niszowych graczy, w tym Domo i Alibaba Cloud.

Chmura w rozkwicie

Gartner w swoim raporcie zwraca też uwagę na masowy exodus klientów do chmury. Duże ożywienia zaobserwowano w 2019 r. To z jednej strony efekt szybkiego rozwoju Power BI opartego na Microsoft Azure, z drugiej przejęcia Tableau przez Salesforce i Looker przez Google. Dziś zdecydowana większość wdrożeń systemów Business Intelligence ma miejsce w chmurze. 

Źródło: Gartner


Udostępnij:

Drukuj


TOP w kategorii







etA



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również