Robot humanoidalny coraz bliższy człowiekowi

Roboy, robot humanoidalny, Autodesk, © Raven Media/Piotr Rabiej

Udostępnij:

Z punktu widzenia robota ludzkie ciało jest arcydziełem. Jest ono zwinne, dynamiczne i elastyczne, a jednocześnie silne i sprężyste. Rany mogą się same wyleczyć, a szkielet udoskonalony w ciągu milionów lat ewolucji - pozwala ciału trzymać pion. Dzięki złożonej interakcji mięśni, ścięgien i stawów, ludzie mogą wykonywać zręczną i precyzyjną pracę przy pomocy kończyn.

Roboty wciąż są dalekie od osiągnięcia tego szczytu ewolucji. Jednak monachijski projekt Roboy postawił sobie za cel stworzenie robota, który jak najbliżej przypomina ludzkie możliwości. Maszyna jest interdyscyplinarnym projektem, który nie zakłada osiągnięcia zysku, ale ma ambitne cele. Wszystkie badania są otwarte i tworzą podstawowe podstawy w dziedzinie robotyki, sztucznej inteligencji i przetwarzania danych audiowizualnych. 



- Naszym celem jest zaprojektowanie humanoidalnego robota, który jest tak samo funkcjonalny jak ludzkie ciało - wyjaśnia Rafael Hostettler, szef projektu Roboy. - Robot powinien nie tylko poruszać się jak człowiek, ale także widzieć, słyszeć i wchodzić w interakcje, tak jak my.

Na obecnym etapie rozwoju, Roboy 2.0 może już pedałować, rozpoznawać ludzi i prowadzić proste rozmowy. Wkrótce będzie mógł grać na ksylofonie, Jest to szczególnie trudne zadanie dla robotów ze względu na wymaganą dynamikę. W przyszłym roku zespół planuje zlecić mu sprzedaż lodów. 

Do 2020 r. Roboy powinien być w stanie przeprowadzić podstawową diagnostykę medyczną.  Dalsze plany zakładają możliwość wylądowania tej maszyny na Marsie już w 2024 roku.


Struktura, waga i stan wszystkich kościopodobnych elementów robota również odgrywają ważną rolę w tym kontekście. Stosując innowacyjne metody, takie jak drukowanie 3D i projektowanie generatywne, inżynierowie odtwarzają kości, mięśnie i ścięgna zamiast po prostu zastępować połączenia silnikami, jak to zwykle ma miejsce w przypadku konstrukcji robotów.

Aby opracować Roboy 2.0, zespół wykorzystuje generatywną technologię projektowania w Autodesk Fusion 360 , która wkrótce będzie dostępna dla wszystkich subskrybentów komercyjnych Fusion 360. Dzięki generatywnemu procesowi projektowania, inżynierom udało się znacznie zmniejszyć wagę ważnych komponentów robotów przy zachowaniu stabilności.

Obecnie konstrukt generatywny jest wykorzystywany do budowy miednicy Roboy 2.0. Naukowcy wprowadzają fizyczne ograniczenia projektu Roboy, takie jak waga, wytrzymałość i punkty połączeń. Następnie dzięki ogromnej mocy obliczeniowej chmury, zespół zajął się strukturą miednicy i wyprodukował pierwszy prototyp w zaledwie trzy dni. Kolejne części, które zostaną zmienione poprzez generatywną konstrukcję, to łeb i obudowa silnika. Nawet kręgosłup robota, z jego ruchomym elementem, zostanie przeprojektowany za pomocą generatywnego projektu.

Roboy 2.0 jest fascynującym przykładem ducha przedsiębiorczości ludzi. Chociaż robot jest obecnie wykorzystywany głównie do podstawowych badań, wiedza zdobyta podczas jego rozwoju miała już wpływ na wiele innych sektorów. Projekt jest wykorzystywany do współpracy człowieka z robotem i ma kluczowe znaczenie dla rozwoju innowacyjnych protez lub szkieletów zewnętrznych. Neuronaukowcy wykorzystują wiedzę zdobytą w projekcie Roboy 2.0, aby lepiej zrozumieć, w jaki sposób ludzkie ciało koordynuje interakcję ponad 600 mięśni.



 

Źródło: Autodesk, info własne

Udostępnij:

Drukuj



etA



TOP w kategorii







Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również