SMS elementem komunikacji i budowania relacji

Mieszkaniec przeciętnego, polskiego miasta wychodząc z domu słyszy dźwięk przychodzącego SMS-a. Czy to wiadomość od znajomego? Nie tym razem. To urząd miasta informuje go, że powodu złej jakości powietrza przejazdy komunikacją miejską są dzisiaj bezpłatne. Od razu może więc zrezygnować z podróży samochodem, na rzecz bardziej ekologicznego i ekonomicznego rozwiązania. Czy instytucje naprawdę kontaktują się na co dzień z obywatelami przez widomości tekstowe?

Wraz z biegiem czasu i rozwojem technologicznym coraz więcej polskich gmin, miast i urzędów decyduje się na wykorzystywanie SMS-ów w komunikacji z obywatelami. Kreują one tym samym wizerunek instytucji przyjaznej, otwartej na kontakt i budowanie więzi z lokalną społecznością. SMS-y stają się drogą dotarcia do mieszkańca, w stosownej chwili przypominając mu o ważnym terminie, nadchodzącym wydarzeniu i ostrzegając przed niebezpieczeństwem.

Z raportu przeprowadzonego przez SerwerSMS.pl „Komunikacja SMS w Polsce 2016/2017” wynika, że niemal co drugi ankietowany (44,2%) otrzymał w ciągu roku wiadomość tekstową od instytucji publicznej, a niemal każdy z nich (97%) uznał tego rodzaju SMS za przydatny.

49,7% wiadomości od instytucji, które otrzymywali ankietowani zostało wysłanych przez Urzędy Państwowe, nadawcą 46,7% były szpitale i przychodnie, a w 18,5% poprzez SMS-y kontaktowały się szkoły i uczelnie. Jednocześnie okazuje się, że z tego rodzaju komunikacji korzystają częściej (62,6%) instytucje prywatne, niż publiczne (37,4%).

Mało jest w dzisiejszych czasach osób, które rozstają się ze swoim telefonem na dłuższą chwilę. Zazwyczaj leży on w miejscu łatwo dostępnym – spoczywa w kieszeni, torebce lub na blacie biurka. Sięgamy po niego kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt razy dziennie, sprawdzając godzinę, kalendarz czy wykonując połączenia. Dużo rzadziej zaglądamy do skrzynki mailowej lub przeglądamy tradycyjną pocztę. Z tego właśnie powodu kontakt za pomocą SMS-a, który wyświetli się natychmiastowo na ekranie, jest najbardziej bezpośredni i najszybszy.

Poprzez SMS-y można dowiedzieć się o możliwości odbioru paszportu, konieczności zapłacenia mandatu, dacie wywozu odpadów komunalnych czy też zbliżającym się terminie wymiany dokumentów. 31,9% instytucji komunikuje o możliwości odbioru recept i wyników badań, 43,3% pisze o statusie spraw urzędowych, a 46,9% za pomocą wiadomości przypomina pacjentom o umówionych wizytach lekarskich. Takie rozwiązanie w sektorze medycznym jest szczególnie zasadne, gdyż jak podaje serwis (Nie)solidnypacjent.pl, około 30% wizyt lekarskich nie dochodzi do skutku z powodu niestawienia się pacjenta. Tymczasem osoby te figurują na liście oczekujących, wpływają na długość kolejki do specjalisty, a ostatecznie generują powstawanie „wolnych okienek”, których nie da się natychmiast zapełnić. W efekcie wizyty są przekładane i kolejka znów się wydłuża. SMS-owe powiadomienie, np. o zbliżającym się terminie badania czy zabiegu, może przyczynić się zniwelowania tego problemu.

Coraz częściej spotykane jest ostrzeganie drogą SMS-ową o zagrożeniach pogodowych. Informacje o silnych wiatrach, alarmach smogowych, czy zagrożeniach powodziowych otrzymał niemal co piąty ankietowany (18%). Podobny odsetek (17%) otrzymuje komunikaty o wypadkach, niespodziewanych utrudnieniach w ruchu i korkach czy konieczności zapłaty podatku (16%).

Dzięki SMS-om może nam się żyć nie tylko łatwiej, ale i bezpieczniej. Zresztą tego oczekują sami ankietowani, bo praktycznie połowa z nich (48,2%) najbardziej zainteresowana jest otrzymywaniem w przyszłości alertów meteorologicznych i ostrzegawczych – przekonuje PR & Marketing Manager Edyta Godziek z SerwerSMS.pl i dodaje – Z uwagi na szybkość i bezpośredniość dotarcia komunikatu do odbiorcy jest to praktycznie bezkonkurencyjne rozwiązanie, które możne nawet uratować życie. W dużym obszarze zainteresowań są również powiadomienia o statusie spraw urzędowych (43,8%), umówionych wizytach lekarskich (43,7%) i sytuacjach na drogach (43,5%).

 

Źródło: Platforma SerwerSMS.pl

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę