Studenci z PWr zaprezentowali swój nowy bolid

bolid, PWR Racing Team, Politechnika Wrocławska © RavenMedia

Udostępnij:

Co najmniej dwa miliony złotych i 250 dni pracy siedemdziesięcioosobowego zespołu potrzeba by zbudować prawdziwy bolid. Studenci Politechniki Wrocławskiej skupieni w zespole PWR Racing Team, zrobili to już po raz dziewiąty. Swój wóz oznaczyli symbolem RT 09.

W tym roku celem studenckiej pracy było wykonanie bolidu jeszcze lepszego, jeszcze szybszego i odznaczającego się jeszcze lepszymi parametrami niż ten, który został zrobiony przed rokiem. Hasłem przewodnim było to, by zrobić wóz lżejszy i poszczególnym zespołom (jest ich siedem) to się powiodło. Mniej ważą przewody elektryczne i cała elektronika, lżejsze są opracowane przez studentów od początku do końca zaciski hamulcowe, felgi ważą mniej o 25 proc.

- Mam nadzieję, że w lecie założymy do naszego pojazdu leciutki felgi karbonowe, które właśnie przechodzą testy wytrzymałościowe – mówiła Magdalena Miś, lider działu struktury nośnej.


Również dzięki lepszym rozwiązaniom aerodynamicznym i nowszym materiałom udało się zmniejszyć wagę ramy i obudowy do około 5 kg, podczas gdy porównywalne pojazdy mają je średnio dwa razy cięższe.

Ciekawą konstrukcją jest również silnik o mocy 90 KM. Charakterystyczny jego pomruk w czasie prób słyszalny jest z odległości 500 metrów. Spory jest również jego apetyty, bo w czasie minutowej pracy potrafi zużyć 0,6 l paliwa.

Zobacz też: Galeria zdjęć z prezentacji bolidu RT 09


TOP w kategorii




Pomysł budowy bolidu studenci Wydziału Mechanicznego wprowadzili w życie po raz pierwszy dziewięć lat temu w ramach prac w kole naukowych. Od tamtej pory PWR Racing Team zdobył sobie renomę i uczestniczyć chce w nim o wiele więcej studentów, niż to jest możliwe. Co semestr prowadzona jest rekrutacja, w czasie której sprawdza się potencjalne kwalifikacje chętnych. Przesiew jest większy niż na najostrzejszym egzaminie.

Budowa bolidu rozpoczyna się wraz z nowym rokiem akademickim. Przez pierwsze miesiące trwają prace projektowe. W czasie powstają w technologii 3D projekty poszczególnych elementów. Następnie rozpoczyna się faza wykonawcza, ale w pierwszym etapie trwa dobór odpowiednich materiałów. Dopiero w styczniu zaczyna się składanie bolidu i testy. To wszystko możliwe jest dzięki pozytywnego spojrzenia władz uczelni i pozyskaniu sponsorów, których jest już około 130.

- W tym roku osiągnęliśmy już taki poziom, że we wszystkich konkursach w jakich bolid bierze udział interesuje nas tylko podium – mówił dr Marcin Tkaczyk, opiekun naukowy PWR Racing Team.

Udostępnij:

Drukuj





Piotr Rabiej



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również