Systemy sterowania ruchem w aplikacjach przemysłowych

HMI, panel operacyjny, sterowanie, © Fotolia.com

Udostępnij:

O systemach sterowania ruchem wykorzystywanych przez firmy do różnych zastosowań przemysłowych opowiada Krzysztof Tylutki, ekspert techniczny w firmie Multiprojekt.

Spośród systemów sterowania ruchem wykorzystywanych w aplikacjach przemysłowych jedną z bardziej powszechnych jest impulsowa metoda kontroli pozycji napędów (czy to napędów silników krokowych, czy napędów serwo), czyli metoda, skrótowo nazywana krokiem i kierunkiem. Jej rozpowszechnienie wynika ze względów ekonomicznych: zarówno kontrolery ruchu (za które często służą sterowniki PLC) oraz napędy (szczególnie napędy silników krokowych) są dziś ju przystępne cenowo.
   
Natomiast w obrębie zamkniętych rozwiązań układów sterowania (zamkniętych w dziedzinie stosowania urządzeń danego producenta), często stosowany jest charakterystyczny dla danego producenta protokół transmisji danych umożliwiający komunikację pomiędzy kontrolerem ruchu a napędami. Jako wyjątek w tym kontekście jawi się protokół EtherCAT, który implementowany jest w urządzeniach przez wielu producentów, a przez to umożliwia wzajemną współpracę urządzeń, pochodzących z wielu źródeł.



Na przestrzeni ostatnich lat zauważalnym trendem staje się też rozpowszechnianie systemów, w których sterowanie ruchem bazuje na sieciowym przesyłaniu informacji, pomiędzy kontrolerem a elementami wykonawczymi (napędami). Szczególnie widocznym na tym polu jest protokół EtherCAT, gdzie liczba aplikacji, wykorzystujących wymianę danych w protokole stale wzrasta. Trend ten zapowiada stopniowe odchodzenie od sterowania ruchem, opartego na sygnałach dyskretnych i analogowych w kierunku kontroli opartej na wydajnych fieldbusowych protokołach komunikacyjnych.

Kontrola ruchu oparta na sygnałach dyskretnych i analogowych wymaga znacznej ilości okablowania szaf sterowniczych, dając przy tym ograniczone możliwości konfiguracji i diagnostyki systemu sterowania ruchem. W przeciwieństwie do niej systemy kontroli oparte na protokołach Fielbus wymagają zminimalizowanej ilości okablowania, upraszczając przy tym procedurę konfiguracji systemu oraz znacznie poszerzając możliwość diagnostyki.


TOP w kategorii




Nie bez znaczenia jest również fakt, że systemy kontroli oparte na komunikacji sieciowej z napędami dają zazwyczaj możliwość kontroli, wręcz kilkudziesięciu osi, podczas gdy klasyczne kontrolery, bazujące na sygnałach dyskretnych/analogowych oferują możliwość kontroli jedynie kilku (bardzo często tylko 3-4) osi. Jednocześnie na przestrzeni ostatnich lat zauważalnym jest zasypywanie przepaści cenowej dzielącej klasyczne rozwiązania od układów bazujących na komunikacji sieciowej.

Udostępnij:

Drukuj





Krzysztof Tylutki



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również