W tej rękawicy poczujemy wirtualne obiekty

wirtualna rękawica Dextres © ETH

Udostępnij:

Choć tzw. wirtualne rękawice nie są żadną nowością, to jednak wciąż dostępne na rynku rozwiązania mają szereg organiczeń. Aby je wyeliminować, naukowcy ze szwajcarskich uczelni EPFL w Neuchatel oraz w ETH Zurich opracowali specjalny model haptycznej rękawicy, który pozwala m.in. poczuć dotykany przez nas w wirtualnym świecie przedmiot.

Model rękawicy o nazwie Dextres jest wyjątkowo lekki i zapewnia niezwykle realistyczne informacje zwrotne. Jest także w stanie wytworzyć siłę trzymania do 40 N na każdym palcu o napięciu 200 V i kilku miliwatach mocy. I ponadto ma potencjał, by móc używać tę rękawicę bez dodatkowych kabli, tylko z małą baterią.



- Naszym celem było stworzenie lekkiego urządzenia, które w przeciwieństwie do istniejących rękawic do rzeczywistości wirtualnej nie wymaga masywnego egzoszkieletu, pomp ani bardzo grubych kabli - powiedział Herbert Shea, dyrektor laboratorium miękkich przetworników EPFL (LMTS). Dextres został pomyślnie przetestowany przez wolontariuszy w ETH Zurich i zostanie zaprezentowany specjalistycznej publiczności podczas sympozjum ACM na temat interfejsu użytkownika oprogramowania (UIST).

Rękawica wykonana jest z bawełny i cienkich, elastycznych metalowych opasek, które przebiegają nad palcami, i są oddzielone cienkim izolatorem. Kiedy palce stykają się z wirtualnym obiektem, jednostka sterująca przykłada różnicę napięcia pomiędzy metalowymi taśmami, co powoduje ich "sklejenie się" ze względu na przyciąganie elektrostatyczne. To z kolei wytwarza siłę hamowania, która blokuje ruch palców lub kciuka. Po zwolnieniu naciągu metalowe paski przesuwają się płynnie, a użytkownik może swobodnie poruszać palcami.

Obecnie Dextres jest nadal zasilany cienkim kablem elektrycznym. Jednak z powodu niskiego napięcia i wymaganej mocy, będzie można zastąpić go baterią. I to małą, która nie wpłynie jakoś znacząco na wzrost masy rękawicy.

- System potrzebuje do napędu tak mało mocy, ponieważ nie generuje żadnego ruchu, a tylko spowalnia go - tłumaczy Shea.



Otmar Hilliges, szef laboratorium zaawansowanych technologii interaktywnych w ETH Zurich, wyjaśnia, nad czym obecnie trwają jeszcze prace. - Technologia czujników ludzkich jest wysoce rozwinięta i bardzo złożona. W stawach palców i w skórze mamy dużą gęstość różnych receptorów. Odgrywanie realistycznego sprzężenia zwrotnego w interakcji z wirtualnymi obiektami jest zatem wielkim wyzwaniem, które wciąż pozostaje nierozwiązane. Nasza praca koncentrując się w szczególności na sprzężeniu kinestetycznym.

Technologia użyta w rękawicy Dextres będzie mogła być wykorzystana do różnych zastosowań, m.in. w medycynie, ale również w aplikacjach rozszerzonej rzeczywistości.

Źródło: ETH, elektrotechnik.de

Udostępnij:

Drukuj



elektrotechnik AUTOMATYK online

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również