Wydajne membrany wodorowe ogniw paliwowych dla lotnictwa. Nawiązano współpracę

Wydajne membrany wodorowe ogniw paliwowych dla lotnictwa HyPoint

HyPoint, firma opracowująca bezemisyjne, turbodoładowane, chłodzone powietrzem systemy wodorowych ogniw paliwowych dla lotnictwa i miejskiej mobilności lotniczej, ogłosiła, że zawarła umowę o strategicznym rozwoju z BASF New Business GmbH (BNB), spółką zależną firmy chemicznej BASF. Celem partnerstwa jest opracowanie i przetestowanie nowej przewodzącej protony membrany Celtec o silniejszych właściwościach mechanicznych, która może działać w wyższych temperaturach i przy wyższej różnicy ciśnień, a także powiązanych komponentów i materiałów.

Oczekuje się, że nowa technologia montażu membranowo-elektrodowego (MEA) stworzona w wyniku tego partnerstwa znacznie poprawi działanie systemu ogniw paliwowych HyPoint z turbodoładowaniem, chłodzonym powietrzem i membraną do wymiany protonów (HTPEM). Udoskonalone właściwości mechaniczne membrany wraz z zaawansowaną konstrukcją MEA z elektrodami do dyfuzji znacznie zmniejszą wagę MEA, jednocześnie zwiększając jej trwałość. Oczekuje się, że nowy bardzo wydajny system ogniw paliwowych osiągnie ponad 3000 W/kg, co oznacza wzrost o co najmniej 50% w stosunku do obecnego systemu, i zostanie udostępniony klientom w połowie 2024 r.

– BASF ma duże doświadczenie w produkcji i rozwoju HTPEM, MEA, a także niezbędnych chemikaliów i kompozycji do wodorowych ogniw paliwowych – powiedział dr Alex Ivanenko, założyciel i dyrektor generalny HyPoint. – Nasza współpraca przyniesie membrany i zespoły elektrod membranowych nowej generacji, które spowodują znaczną poprawę mocy, trwałości i zakresu temperatur roboczych naszego systemu. Razem spełnią one wymagania rynku transportu lotniczego. Umożliwi nam to również zwiększenie wielkości produkcji w celu zaspokojenia popytu klientów i dalsze zwiększanie mocy produkcyjnych.

BASF produkuje membrany Celtec i MEA od ponad 15 lat. Podczas pracy cyklicznej różne zanieczyszczenia w strumieniu gazu i zmieniające się warunki środowiskowe mogą obciążać materiały stosowane w nisko (temperaturowych) ogniwach paliwowych (LTPEM), Celtec HTPEM MEA umożliwiają pracę w temperaturach od 120°C do 180°C i jednocześnie wykazują się wysoką tolerancją na zanieczyszczenia przy jednoczesnym uproszczeniu gospodarki temperaturowej i wodnej.

HyPoint ma duże doświadczenie w opracowywaniu systemów ogniw paliwowych HTPEM z turbodoładowaniem wodorowym chłodzonych powietrzem, z zerową emisją CO2 i przełomową wydajnością energetyczną dla rynków transportu lotniczego i miejskiej mobilności lotniczej – powiedział dr Frank Prechtl, dyrektor ds. biznesowych. Build-up Energy Management w BASF New Business. – BASF wspiera transformację sektora mobilności w kierunku zerowej emisji. Wodorowe ogniwa paliwowe są z pewnością realną opcją dla zrównoważonego i bezemisyjnego transportu powietrznego. Nie możemy się doczekać współpracy z HyPoint w celu wprowadzenia na rynek swoich turbodoładowanych ogniw paliwowych HTPEM.

Źródło: HyPoint

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę