Automatyka przekaźnikowa w kolejnictwie podlega znacząco wyższym wymogom technicznym – takim jak szersze zakresy zadziałania, wyższa odporność na wstrząsy i wibracje, praca w szerszym zakresie temperatur i wilgotności, a ponadto odporność na temperaturę i płomienie wszystkich ich elementów.

Charakterystyka odporności materiałów na ogień

Przekaźniki wraz z gniazdami i akcesoriami są produkowane z użyciem specjalnych materiałów izolacyjnych spełniających wymogi R26 odporności na ogień zgodnie ze standardem EN 45545-2:2013 dla produktów z kategorii EL10. Wymóg R26, dla poziomów niebezpiecznych HL1 do HL3, jest zgodny z klasą V0 dla pionowych prób palności zgodnie z EN 60695-11-10.

Cechy mechaniczne i klimatyczne

Odporność na wibracje i wstrząsy przekaźników oraz gniazd i akcesoriów jest zgodna z zaleceniami normy EN 61373 dla kategorii 1, klasy produktów B. Odporność na temperaturę oraz wilgotność jest zgodna z zaleceniami normy EN50155, klasy TX (dla gniazd i przekaźników) lub klasy T1 (dla przekaźników czasowych i nadzorczych).

Przekaźniki kolejowe

Przekaźniki kolejowe dedykowane do montażu na gniazdo to rozwiązania zgrupowane w seriach 46T, 55T i 56T. Omawiane serie gwarantują dostępność rozwiązań o prądzie znamionowym do 16A oraz do 4 zestyków przełącznych. Tego typu przekaźniki w rozwiązaniach kolejowych cechują się poszerzonym zakresem napięcia zasilania DC oraz ze względu na zapewnienie odporności na wibrację najczęściej współpracują z gniazdami z zaciskami typ Push-IN (technologia samozaciskowa). Obszary ich zastosowań to m. in.: sterowanie oświetleniem zewnętrznym i wewnętrznym, konsola maszynisty, sterowanie pantografem, sterowanie drzwiami czy panele informacyjne itp.

Przekaźnik kolejowy serii 46T z gniazdem serii 97.P1.7 w wykonaniu do zastosowań w kolejnictwie 

 

Przekaźniki funkcyjne oraz moduły przekaźnikowe z mechanicznie sprzężonymi zestykami

W automatyce taboru kolejowego oraz pojazdów szynowych szczególną rolę odgrywają przekaźniki funkcyjne: przekaźniki czasowe serii 80T i 83 i nadzorcze serii 70T oraz moduły przekaźnikowe z mechanicznie sprzężonymi zestykami serii 7S. Wielofunkcyjność oraz szeroki zakres skali czasowych (od 0,05s do 24h) przekaźników czasowych serii 80T i 83 daje możliwość projektowania algorytmów gwarantujących niezawodną pracę układów automatyki.

Elektroniczne przekaźniki nadzorcze to rozwiązania stosowane w układach trójfazowych gwarantujące bezpieczeństwo w sytuacjach rotacji i wypadnięcia faz. Szeroki zakres kontroli napięć (208…408)V oraz dostępność rozwiązań do 2 zestyków przełącznych z pozytywną logiką bezpieczeństwa (zestyk otwiera się po wykryciu błędu) sprawiają, że przekaźniki nadzorcze serii 70T gwarantują wielofunkcyjny i elastyczny nadzór automatyki w kolejnictwie.

Przekaźniki funkcyjne oraz moduły przekaźnikowe z mechanicznie sprzężonymi zestykami do zastosowań kolejowych

 

Z zagadnieniem bezpieczeństwa w kolejnictwie nieodzownie związane są przekaźniki z mechanicznie sprzężonymi zestykami. Ich zastosowanie w obrębie systemów bezpieczeństwa gwarantuje ich funkcjonalne bezpieczeństwo i niezawodność oraz przyczynia się do podniesienia standardów bezpieczeństwa. Idea bezpieczeństwa polega na tym, że co najmniej jeden zestyk NO i jeden zestyk NC są sprzężone mechanicznie. Tak więc jeśli jeden z zestyków jest otwarty, to drugi jest zabezpieczony przed otwarciem. Ta cecha wykorzystywana jest np. do wykrywania błędów. Szczególnie pozwala to na wykrywanie niebezpiecznych błędów np. sklejenie zestyku co gwarantuje wysoki stopień bezpieczeństwa.

Ofertę komponentów firmy Finder w zastosowaniach w kolejnictwie dodatkowo uzupełniają przekaźniki do automatycznej kontroli oświetlenia serii 11T oraz styczniki modułowe serii 22.

Źródło: Finder