Samolot został skonstruowany i wybudowany przez firmę Scaled Composites. Składa się on z dwóch połączonych kadłubów Boeinga 747-400, dzięki czemu rozpiętość skrzydeł tego kolosa wynosi aż 117 m. Dla porównania Airbus A380 ma rozpiętość wynoszącą 80 m. Długość StratoLauncha wynosi natomiast 72,6 m i pod tym względem dłuższy jest np. Boeing 747-8 o długości 76 m.

Gotowy do lotu StratoLaunch będzie ważył nawet 600 ton (A380 do 575 ton), a do jego napędu wykorzystanych zostanie aż sześć silników odrzutowych o ciągu 265-282 kN, stosowanych w jumbo-jetach Boeing 747.

StratoLaunch nie będzie wykorzystywany jako samolot do transportu osób. Problemem byłyby z pewnością lotniska, gdyż samolot ten potrzewałby pasa startowego o długości 3,7 km. Będzie on służył jako swego rodzaju platforma, z której startować będą rakiety wynoszące satelity na orbitę okołoziemską. Jeśli plany się powiodą, będzie to tańszy i bardziej efektywny sposób umieszczania satelitów na orbicie niż wystrzeliwanie ich z powierzchni Ziemi.

Jak poinformowała firma po pomyślnie zakończonym locie, cały test zakończył się bezproblemowo. StratoLaunch wystartował z lotniska na pustyni Mojave w Kalifornie i wylądował w tym samym miejscu po 2,5-godzinnym locie, podczas którego maszyna osiągnęła 5182 m wysokości oraz prędkość 304 km/h.

Firma Stratolaunch została założona w 2011 r., a jej założycielem był nieżyjący już Paul Allen, przyjaciel Billa Gatesa, z którym stworzył firmę Microsoft.

Źródło: StratoLaunch