Jak zmieniała się technologia napędów wykorzystywanych w przemyśle na przestrzeni ostatnich lat?

Bartosz Borecki: Przetwornice częstotliwości przestały służyć jedynie do napędzania silnika. Nadrzędne systemy sterowania wymagają dostarczenia wielu informacji o stanie pracy napędu, dlatego przemienniki częstotliwości stały się komunikatywnymi urządzeniami, mogącymi zastępować sterowniki przemysłowe. Aktualnie przetwornica częstotliwości pełni nie tylko funkcję sterującą, ale również monitorującą stan silnika. Zaawansowana technika mikroprocesorowa umożliwia implementację szybszych i dokładniejszych algorytmów. Dzięki temu można zwiększać precyzję i dynamikę sterowania, ale też chronić silnik wykrywając uszkodzenia w ich fazie początkowej. Duży postęp jest również obserwowany w zakresie interakcji urządzenia z użytkownikiem. Przyjazne oprogramowanie, intuicyjne panele sterujące i obsługa wszystkich wiodących protokołów komunikacyjnych są u nas standardem.

W jaki sposób obecnie producenci dostosowują swoje rozwiązania napędowe pod kątem optymalizacji procesów produkcyjnych?

Aktualnie trzy najważniejsze aspekty decydują o użyteczności przetwornicy częstotliwości do optymalizacji procesu produkcyjnego. Pierwszą z nich jest sterowanie bezczujnikowe. Dokładna estymacja prędkości obrotowej umożliwia osiągnięcie precyzji sterowania na niespotykanym dotąd poziomie. To wszystko dzięki najnowszym osiągnięciom z dziedziny algorytmów sterowania i szybkim mikroprocesorom. Następnym wyzwaniem jest monitoring stanu silnika. Przetwornica częstotliwości staje się „opiekunem” silnika, stale kontrolując jego krytyczne parametry, dzięki czemu informuje o użytkownika o potencjalnych uszkodzeniach, zanim one wystąpią. Całkowitą kontrolę produkcji uzupełnia zdalny dostęp do przetwornicy z każdego miejsca na ziemi.

Jakie innowacyjne technologie w zakresie napędów przemysłowych wprowadziliście Państwo w ostatnim czasie?

Bardzo duży nacisk kładzie się na rozwój zintegrowanego sterowania bezczujnikowego. Dzięki tej technologii producenci maszyn mogą zastąpić drogi serwonapęd z silnikiem BLDC i enkoderem. Nasza przetwornica z silnikiem indukcyjnym lub PMSM nie potrzebuje enkodera, nie rezygnując przy tym z wymaganej precyzji sterowania. Takie układy doskonale spisują się w prostych aplikacjach pozycjonowania, np. w owijarkach. Innowacyjnym rozwiązaniem jest wprowadzenie bezczujnikowej funkcji Anti-Sway w aplikacjach suwnicowych. Anti-Sway eliminuje kołysanie przewożonego przez suwnicę ładunku. Dzięki temu praca jest bardziej niezawodna, bezpieczna i intuicyjna. Rozwiązanie Danfoss nie wymaga enkodera i zewnętrznego sterownika.