Rynek komponentów zmienia się coraz szybciej. Jak zmieniła się funkcja dystrybutorów?

Stefan Barrig: Zauważamy kilka trendów. Po pierwsze, producenci komponentów zmniejszają swoje koszty, a nieopłacalne produkty są wycofywane z oferty. Ponadto są obniżane koszty logistyki, a żmudne zadanie zabezpieczenia dostaw jest przekazywane dystrybutorom. Z drugiej strony, w zależności od cyklu życia produktu i jego komponentów składowych, klienci wymagają dostaw zarówno małych, jak i dużych partii produktów. Nadmierne zapasy materiału z powodu dużych opakowań lub minimalnej liczby zamówień stają się coraz mniej akceptowalne. Klienci oczekują również, że będziemy im dostarczać elementy spoza naszego portfolio. Ponadto, coraz więcej klientów przenosi do nas swoje zapasy. Jako dystrybutor jesteśmy zatem coraz bardziej zintegrowani z procesami zakupowymi naszych klientów. Rośnie też zapotrzebowanie na doradztwo technologiczne i projektowanie, ponieważ produkty stają się coraz bardziej złożone.

Co robią dystrybutorzy, aby sprostać wymaganiu odnośnie niezawodności dostaw w świetle długiego czasu dostaw komponentów?

Widoczny jest globalny wzrost zapotrzebowania na komponenty, a jednocześnie brak asortymentu ze względu na lata konsolidacji po stronie producentów. Jako specjalistyczny dystrybutor mamy jednak bardzo intensywny i bliski kontakt z ponad 100 najważniejszymi producentami. Dzięki temu możemy wcześnie wykrywać zmiany w terminach dostaw i informować naszych klientów o takich trendach. Ponadto jako firma rodzinna nie jesteśmy pod presją krótkoterminowego zysku. Dlatego możemy magazynować pewne produkty, gromadzić zapasy bezpieczeństwa i dalej obsługiwać naszych klientów.

Jaki wpływ mają dystrybutorzy na rosnące ceny komponentów?

Mamy tu do czynienia z wieloma aspektami. Jako specjalistyczny dystrybutor mamy rozeznanie rynku komponentów, bliższe kontakty z producentami i często możemy zaoferować naszym klientom bardziej opłacalne alternatywy produktowe. Z drugiej strony, znając rozbudowany warsztat producenta, podejmujemy się również zadań montażowych. Dzięki certyfikowanemu montażowi wtyczek i przełączników zwykle dostarczamy gotowe produkty w ciągu jednego dnia zamiast 20 tygodni. Kolejny aspekt jest często niedoceniany. Pomimo rosnących cen komponentów, decydujące są koszty całego cyklu życia produktu. Dajemy naszym klientom możliwość obniżenia kosztów administracyjnych. Proces zakupu, planowanie dostaw materiałów, ich monitorowanie, magazynowanie i zarządzanie fakturami pochłaniają ogromne zasoby. Dlatego oferujemy oszczędne i dostosowane koncepcje logistyczne, które pomagają zmniejszyć biurokrację. Oferujemy również elastyczne finansowanie. Jeśli, na przykład, mali klienci otrzymają termin płatności 60 dni zamiast 30, może to znacznie zmniejszyć koszty utrzymania płynności finansowej.

Wspominał pan o potrzebie wsparcia technologicznego. Co realnie może tu zrobić dystrybutor?

Jako specjalistyczny dystrybutor z pewnością mamy do odegrania szczególną rolę. Ponieważ jesteśmy głęboko zaangażowani w szczegóły produktu, możemy zapewnić pełne wsparcie projektu. Wspieramy naszych klientów od pomysłu na produkt, poprzez próbki, aż po produkcję seryjną. Obejmuje to na przykład integrację nowych technologii lub uwzględnienie nowych norm środowiskowych. Coraz ważniejsza staje się również znajomość trendów rynkowych. Ostatecznie, biorąc pod uwagę omawiany, szybko rozwijający się rynek komponentów, nasi klienci oczekują również wczesnych informacji o zamiarze wycofaniu komponentów z produkcji, zakończeniu ich produkcji oraz opcjach ostatecznych zamówień, aby móc zaopatrzyć się w wystarczającą ilość komponentów.