W początkowej fazie projektu holownik eksploatowany przez Keppel Smit Towage zrealizuje szereg operacji nawigacyjnych na wyznaczonym obszarze testowym w porcie w Singapurze. Co istotne, statek będzie sterowany z centrum kontroli na lądzie. W drugiej fazie projektu pracująca pod zdalnym nadzorem jednostka skupi się na zadaniach z zakresu unikania kolizji.

 Jak wygląda realizacja projektu?

W realizacji projektu ABB wykorzystuje swoje doświadczenie zdobyte podczas przełomowych testów zdalnie sterowanego promu Suomenlinna II, przeprowadzonych w porcie w Helsinkach w listopadzie 2018 r. Singapur posiada jeden z największych portów świata, który rocznie obsługuje około 130 tys. jednostek, co sprawia, że próby będą jeszcze bardziej skomplikowane.

Cel jest jasny: potwierdzić, że cyfrowe rozwiązania, które już są dostępne dla prawie każdego typu jednostek, poprawiają bezpieczeństwo i skuteczność operacji holowniczych, dając operatorowi dodatkowe korzyści. Integralnym elementem testów będzie portfel rozwiązań ABB Ability Marine Pilot, który umożliwia pracę w trybie „sense-decide-act” („wykryj-decyduj-działaj”). Taki trzyelementowy układ można odnieść do każdego systemu autonomicznego. – W pierwszym etapie system nakłada dane z różnych czujników, takie jak kamery i urządzenia LiDAR, analizuje je i na tej podstawie tworzy wizualizację otoczenia. Drugi etap to podjęcie decyzji. Załóżmy, że na trasie statku znajduje się łódka. System wykrył to w pierwszym etapie. W drugim etapie sztuczna inteligencja wysyła informację do operatora lub nadrzędnego systemu operacyjnego jakie rozwiązanie w danej sytuacji jest optymalne i co należy zrobić. Na koniec mamy konkretne działanie, które wynika z dwóch poprzednich etapów. System wykona to działanie sam, na przykład przeprowadzi zmiany w napędzie statku, lub działanie podejmie człowiek, który może znajdować się albo na pokładzie albo na lądzie – mówi Piotr Białek z ABB w Polsce, odpowiedzialny za cyfrowe rozwiązania dla aplikacji morskich. – W praktyce wygląda to trochę jak uruchomienie autopilota w autonomicznym samochodzie, kiedy kierownica porusza się sama, a my nie musimy nic robić.

Innowacyjne technologie

Zgodnie z powyższą koncepcją, w projekcie w Singapurze wykorzystany zostanie system ABB Ability Marine Pilot Vision, który połączy czujniki z istniejących i nowych systemów, aby stworzyć cyfrowy obraz sytuacyjny, oraz system ABB Ability Marine Pilot Control, który będzie realizować komendy sterowania. – Celem naszej technologii nie jest całkowite zastąpienie ludzi, ale raczej odciążenie ich i przejęcie zadań, które mogą zostać zautomatyzowane. Pozwoli to załodze skuteczniej wykonywać krytyczne operacje – powiedział Juha Koskela z biznesu ABB Marine & Ports. Operacje holownicze, w trakcie których holownik manewruje innymi jednostkami, pchając je lub ciągnąć na często zatłoczonych akwenach portowych, bywają skomplikowane. Co więcej, czasami holowniki muszą pokonywać znaczne odległości, aby dotrzeć do celu. Żegluga do celu w trybie autonomicznym pod zdalnym nadzorem umożliwiłaby załodze odpoczynek i pozwoliłaby skupić się wyłącznie na najważniejszych aspektach pracy holownika.

KMDTech będzie współpracować z Kapitanatem Portu Singapur oraz Centrum Technologii Morskich w Singapurze, aby rozwijać technologie i stać się integratorem systemów w ramach rozwiązań autonomicznych. Wstępną zgodę na wykorzystanie nowatorskich rozwiązań, takich jak system zdalnej nawigacji czy autonomiczny system sterowania, wyda American Bureau of Shipping.

Źródło: ABB