Najnowsze dzieło Volkswagena działa na zasadzie powerbanku, tj. urządzenia pozwalającego doładować baterię np. telefonu komórkowego. Niezależnie od tego, czy istnieje dostęp do sieci zaopatrzenia w prąd, czy też nie, przenośnej ładowarki można używać wszędzie tam, gdzie wystąpi potrzeba zasilenia samochodu elektrycznego – np. na parkingu, przed supermarketem czy w czasie trwania meczu piłkarskiego. Urządzenie może zasilać jednocześnie cztery samochody – w tym dwa z nich w procesie szybkiego ładowania prądem stałym.

Całkowita pojemność energetyczna ładowarki wynosi do 360 kWh i wystarcza przeciętnie do zasilenia 15 elektrycznych samochodów, na przykład takich jak przyszłe samochody elektryczne Volkswagena z nowej rodziny ID. Dzięki technologii szybkiego ładowania proces zaopatrzenia auta w energię trwa średnio zaledwie 17 minut. Gdy poziom energii zgromadzonej w tej ładowarce spadnie poniżej 20%, wystarczy go po prostu wymienić na naładowany akumulator. Jeśli natomiast ładowarka zostanie podłączona do sieci prądu zmiennego o mocy do 30 kW, jej akumulator będzie się sam ładował. Jeżeli akumulator ładowarki zostanie przy tym zasilony prądem pochodzącym ze źródeł odnawialnych, np. energii słonecznej lub energii wiatru, ładowarka sprawi, że z punktu widzenia emisji dwutlenku węgla samochód będzie się poruszał w sposób neutralny dla środowiska.

Pierwsze przenośne szybkie ładowarki zostaną w ramach projektu pilotażowego zamontowane w głównej fabryce Volkswagen w pierwszym półroczu 2019 r., stając się elementem powstającej w Wolfsburgu infrastruktury zaopatrzenia elektrycznych aut w energię. Od 2020 r. takie ładowarki mają być też stosowane w innych miastach i gminach.

– Przenośne stacje ładowania są ważnym krokiem w kierunku stworzenia wydajnej sieci punktów ładowania. Można je ustawić w dowolnym miejscu, w zależności od potrzeb – z podłączeniem do zasilania lub bez niego – wyjaśnia Thomas Schmall, prezes zarządu Volkswagen Group Components. – Ta elastyczność umożliwia zupełnie nowe podejście do szybkiej rozbudowy sieci stacji ładowania. Dzięki przenośnym ładowarkom w miastach można, na przykład, wskazać najbardziej odpowiednie miejsca do budowy stałych punktów ładowania zanim wykona się duże inwestycje w rozwój sieci. Ponadto, możliwe będzie tymczasowe ustawienie dużej liczby stacji ładowania – dokładnie wtedy i tam, gdzie są one potrzebne.

Przenośne stacje ładowania mogą być ustawione w określonych miejscach, w różnych punktach miasta. Ich lokalizację można ustalić za pomocą aplikacji. Każda stacja umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 100 kW. Oprócz samochodów elektrycznych można ładować również e-rowery. Jednocześnie można ładować do czterech pojazdów: dwa prądem stałym i dwa prądem zmiennym. Całkowita pojemność akumulatora wynosi do 360 kWh i wystarcza do naładowania nawet 15 pojazdów elektrycznych. Istnieje również możliwość podłączenia przenośnej stacji ładowania do zasilania, co pozwala na ładowanie stacji prądem o mocy do 30 kW. Przenośne stacje ładowania umożliwiają szybkie i łatwe tworzenie punktów ładowania pojazdów elektrycznych bez ponoszenia dużych nakładów finansowych. Możliwość zmagazynowania energii pozwala odciążyć sieć w godzinach największego poboru prądu, np. gdy wieczorem większość użytkowników elektrycznych samochodów podłączy je do miejskiej sieci elektrycznej.

Przenośna ładowarka to urządzenie skonstruowane przez dział komponentów koncernu Volkswagen. Dzięki niej obieg korzystania z akumulatorów jest zamknięty. Rozpoczęcie masowej produkcji jest planowane na 2020 r.

Źródło: Volkswagen