Airbus uruchomi nową niskoemisyjną flotę oceaniczną z wirnikami Flettnera

Airbus uruchomi nową niskoemisyjną flotę oceaniczną Airbus

Wspomnienie o Airbusie zwykle nie przywodzi na myśl statków morskich. Dlatego może dziwić, że ten gigant lotniczy ogłosił, że od 2026 r. planuje zastąpić swoją obecną flotę, która przewozi komponenty przez ocean, bardziej ekologicznymi i wydajnymi statkami.

Żeby uzyskać odpowiedni poziom wydajności, firmy często rozmieszczają swoje obiekty na różnych kontynentach. Częściowo z tego powodu Airbus utrzymuje własną flotę trzech wyczarterowanych statków, które przewożą podzespoły samolotów przez Ocean Atlantycki z Saint-Nazaire we Francji do końcowego zakładu montażowego samolotów wąskokadłubowych w Mobile w Alabamie. Szacuje się, że produkcja A320 wzrośnie do 75 samolotów miesięcznie do 2026 r., co może przełożyć się na duży wzrost śladu węglowego firmy Airbus.

Aby temu przeciwdziałać, Airbus zlecił armatorowi Louis Dreyfus Armateurs budowę trzech nowych, niskoemisyjnych statków typu roll-on/roll-off, które Airbus będzie dzierżawił.

Nowe, bardziej opływowe statki będą wyposażone w sześć wirników Flettnera, które są dużymi, pionowymi, obracającymi się cylindrami, wykorzystującymi wiatr do generowania ciągu do napędzania jednostki. Ponadto statki będą wyposażone w dwa silniki dwupaliwowe zasilane morskim olejem napędowym i e-metanolem. Nowością będzie także specjalne oprogramowanie do wyznaczania optymalnych tras rejsu przez Atlantyk, co pozwoli lepiej wykorzystać dominujące na tych wodach wiatry i prądy.

Każdy transportowiec będzie w stanie przewieźć siedemdziesiąt kontenerów 12-metrowych i sześć zestawów podzespołów wykorzystywanych do produkcji samolotów jednokadłubowych – w porównaniu z maksymalnie czterema zestawami, jakie są w stanie przewieźć statki z obecnej floty.

Według Airbusa, nowa technologia zmniejszy emisję dwutlenku węgla z 68 000 do 33 000 ton do 2030 r.

Odnowienie naszej floty morskiej jest dużym krokiem naprzód w zmniejszaniu naszego wpływu na środowisko – powiedział Nicolas Chrétien, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju i środowiska w Airbus. – Najnowsza generacja statków zaproponowanych przez Louis Dreyfus Armateurs jest bardziej energooszczędna niż ich poprzednicy, wykorzystując najnowocześniejsze technologie, takie jak napęd wspomagany wiatrem. Pokazuje to naszą determinację, by być liderem w dekarbonizacji naszego sektora poprzez innowacje nie tylko w obszarze samego lotnictwa, ale we wszystkich wykonywanych przez nas operacjach.

Źródło: Airbus

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

elektrotechnik AUTOMATYK 1-2-3/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę