Akumulatory i auta elektryczne jako magazyny energii

Renault

Dynamiczny rozwój elektrycznych samochodów ma sprawić, że branża motoryzacyjna będzie w mniejszym stopniu zatruwać nasze środowisko. Być może jednak rola pojazdów napędzanych energią elektryczną będzie dużo większa niż tylko bezemisyjny transport ludzi bądź towarów. Renault rozpoczął właśnie projekt „Advanced Battery Storage”, którego celem jest utworzenie największego stacjonarnego systemu magazynowania energii.

Stacjonarny system magazynowania energii wykorzystywać będzie wyłącznie akumulatory trakcyjne samochodów elektrycznych. Docelowo system będzie w stanie przyjąć min. 60 MWh, co oznacza, że będzie największym tego typu systemem, jaki kiedykolwiek powstał w Europie. Pierwsze instalacje zostaną zrealizowane już na początku przyszłego roku w trzech lokalizacjach we Francji i w Niemczech: w zakładach produkcyjnych Renault w Douai i w Cleon oraz w starej kopalni węgla w Nadrenii Północnej-Westfalii.

Stopniowo pojemność systemu będzie zwiększana – docelowo ma liczyć 2000 akumulatorów trakcyjnych do samochodów elektrycznych. Wówczas system osiągnie lub prawdopodobnie przekroczy próg 60 MWh. To tyle, ile zużywa dziennie miasto liczące ok. 5000 gospodarstw domowych.

Celem systemu jest regulowanie różnic pomiędzy zużyciem a produkcją energii elektrycznej w danym momencie, a także zwiększenie udziału energii z odnawialnych źródeł w miksie energetycznym. Chodzi o utrzymanie równowagi pomiędzy podażą a zapotrzebowaniem w sieci energetycznej poprzez podłączenie różnych źródeł energii, których moc produkcyjna nie jest stała. Nawet najmniejsze różnice między produkcją a zużyciem energii mogą spowodować niepożądane zmiany napięcia w domowej sieci (50 Hz).

System jest zbudowany z akumulatorów trakcyjnych samochodów elektrycznych, które zostały umieszczone w specjalnych kontenerach. Wykorzystuje akumulatory wycofane z użytkowania w samochodach oraz częściowo również nowe. To jedyne w swoim rodzaju połączenie daje systemowi Advanced Battery Storage możliwość przyjmowania lub oddawania 70 MW energii i to niemal natychmiastowo.

Francuski koncern testuje jeszcze inne rozwiązania związane z autami elektrycznymi. Inteligentne ładowanie, czyli smartcharging, steruje ładowaniem akumulatora trakcyjnego w zależności od potrzeb użytkownika oraz podaży energii elektrycznej dostępnej w sieci. Ładowanie odbywa się głównie w okresach nadwyżki podaży energii elektrycznej nad popytem, w szczególności w okresach nadprodukcji ze źródeł odnawialnych. Jeśli zapotrzebowanie na energię elektryczną jest większe niż podaż w sieci, ładowanie zostaje przerwane.

Z kolei dzięki systemowi vehicle-to-grid, to samochody elektryczne będą w stanie oddawać energię elektryczną do sieci w okresach szczytowego zużycia. W ten sposób, oprócz zdolności do inteligentnego doładowywania, samochody elektryczne mogą również służyć jako jednostki czasowego magazynowania energii elektrycznej.

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Zobacz również

elektrotechnik AUTOMATYK 1-2-3/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę