Elektryczny bolid wyścigowy skonstruowany przez studentów Politechniki Warszawskiej

elektryczny bolid wyścigowy © ABB

Udostępnij:

Sudenci Politechniki Warszawskiej oficjalnie zaprezentowali elektryczny bolid wyścigowy, który skonstruowali specjalnie dla niepełnosprawnego 10-latka. Projekt wsparła finansowo i merytorycznie firma ABB. Premiera odbyła się podczas Global e-Mobility Forum w Warszawie.

10-letni Maksymilian Młodawski uwielbia wyścigi samochodowe. Chłopiec na co dzień porusza się na elektrycznym wózku inwalidzkim, ponieważ cierpi na dystrofię mięśniową. Drzemie w nim jednak wielki duch rywalizacji. Teraz, dzięki studentom Politechniki Warszawskiej, może jeździć pojazdem elektrycznym w pełni dostosowanym do jego potrzeb i spełniać swoje marzenia. Nowy pojazd o nazwie eMaksPower ma mu pomóc rozwijać pasję – i pokonać kolejną barierę.

Wszystko zaczęło się przypadkiem. Maks i jego tata, Michał Młodawski, wybrali się na piknik naukowy na Stadionie Narodowym i odwiedzili stoisko, na którym studenci Politechniki prezentowali elektryczny gokart. – Studenci zaproponowali, że mogliby opracować bolid dostosowany do możliwości ruchowych Maksa. I rzeczywiście, udało się – uśmiecha się Michał Młodawski.



© ABB

Bolid waży 110 kg, czyli około 10 razy mniej niż mały samochód elektryczny, ma twarde zawieszenie i aerodynamiczny kształt na wzór bolidów z lat 60. ubiegłego wieku. Hamowanie, przyspieszenie (maksymalnie do 80 km/h), czy skręt to jeden ruch nadgarstkiem, ponieważ sterowanie odbywa się wyłącznie za pomocą joysticka – nogi kierowcy nie muszą więc uczestniczyć w prowadzeniu pojazdu. – Dużym wyzwaniem było dostosowanie sterowania pojazdem do zakresu ruchów Maksa, który może poruszać nadgarstkiem – mówi Łukasz Krawczuk vel Walczuk z Politechniki Warszawskiej, kierownik projektu. – Musieliśmy tak zaprojektować pojazd, aby sygnałem wyjściowym od użytkownika był tylko i wyłącznie joystick, który integruje aż trzy układy: napędowy, kierowniczy i hamulcowy.

W pracę nad projektem zaangażowały się cztery koła naukowe działające na PW: Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów, ADek Koło Naukowe, Koło Naukowe Robotyków oraz Międzywydziałowe Koło Naukowe SmartCity. Studenci zrzeszeni w tych organizacjach są laureatami prestiżowych, międzynarodowych nagród z dziedziny aerodynamiki, elektromobilności czy robotyki.


TOP w kategorii




ABB w Polsce od lat rozwija technologię szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych. W ramach Korporacyjnego Centrum Technologicznego ABB w Krakowie opracowano m.in. stacje do ładowania dla zajezdni autobusowych, z których korzystają mieszkańcy Hamburga. Dodatkowo w tym roku naukowcy ABB z Krakowa przeprowadzili pilotażowe testy ładowarki w systemie Panto Up dla autobusów z pantografem zainstalowanym na dachu. W Polsce rozwijane jest także oprogramowanie na potrzeby stacji do ładowania, które ABB oferuje na całym świecie.

Źródło: ABB

Udostępnij:

Drukuj





etA



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również