Elektryczny samolot od Joby Aviation z pozwoleniem na loty testowe

Elektryczny samolot z pozwoleniem na loty testowe Toyota

Elektryczny samolot pionowego startu i lądowania (eVTOL), który jest pierwszym statkiem powietrznym powstającym na linii produkcyjnej, dostał zgodę na loty testowe. Toyota jest partnerem strategicznym start-upu Joby Aviation, który dofinansowała kwotą 400 mln dol.

Toyota konsekwentnie buduje swoją pozycję jako dostawca szeroko rozumianej mobilności oraz firma dążąca do redukcji emisji CO2 w sektorze transportowym. Oprócz produkcji samochodów koncern inwestuje w cały katalog rozwiązań, które ułatwią przemieszczanie się, także z wykorzystaniem drogi powietrznej. Dlatego już w 2019 r. Toyota została strategicznym partnerem i największym inwestorem Joby Aviation, przeznaczając na ten cel około 400 mln dol.

Joby to lotniczy start-up z Kaliforni, który jest liderem rozwoju samolotów eVTOL. Te maszyny pionowego startu i lądowania, które powstają z myślą lotach krótkodystansowych typu taxi. Umożliwiają latanie w trudnych warunkach, zabieranie pasażerów z miejsc bez pasów startowych, a zastosowanie elektrycznego napędu gwarantuje cichą pracę oraz niskie koszty utrzymania.

Napędy i System Produkcyjny Toyoty dla Joby

Joby od ponad dekady pracuje nad tego typu samolotem. Od 2019 r. intensywnie testowano egzemplarz przedprodukcyjny, który pokonał w powietrzu ponad 48 tys. km. W czerwcu 2023 r. Joby uzyskało pozwolenie na loty testowe wersji produkcyjnej. 

Gratulacje. Osiągnięcie tego etapu to ważny dzień w historii firmy. Liczymy na jeszcze bliższą współpracę w związku ze skalowaniem produkcji i rozpoczęciem działalności – powiedział Tetsuo Ogawa, prezes Toyota Motor North America, który 1 lipca dołączył zarządu Joby Aviation.

Najważniejszą częścią zaangażowania Toyoty w ten projekt jest wsparcie w zakresie organizacji produkcji, utrzymania jakości i kontroli kosztów podczas niezwykle ważnego etapu wdrażania samolotu eVTOL do masowej produkcji. W Marina w stanie Kalifornia powstała linia produkcyjna, którą stworzono zgodnie z zasadami Systemu Produkcyjnego Toyoty. Samolot Joby będzie pierwszym statkiem powietrznym powstającym z wykorzystaniem linii produkcyjnej.  Toyota jest również dostawcą kluczowych elementów zespołu napędowego. 

Naszym wspólnym celem jest masowa produkcja samolotów eVTOL. Pomagamy Joby w stosowaniu najlepszych praktyk Systemu Produkcyjnego Toyoty, by zagwarantować najwyższą jakość, niezawodność, standardy bezpieczeństwa, a także by utrzymać koszty na niskim poziomie – powiedział Keiji Yamamoto, prezes Toyota Motor Corporation Connected Company.

Powietrzne taksówki w USA i Japonii

Samolot Joby oprócz pilota na pokładzie będzie miał miejsce dla czterech pasażerów. Samolot będzie w stanie lecieć z prędkością ponad 320 km/h i na jednym ładowaniu ma pokonać blisko 280 km. Egzemplarz dla pierwszego klienta - Edwards Air Force Base, ma być dostarczony już w 2024 r. Od 2025 r. Joby planuje rozpocząć regularne kursy swoich samolotów w ramach współpracy z linią lotniczą Delta Air Line.

W ramach partnerstwa z Joby Toyota planuje wprowadzić usługę powietrznej taksówki na rynek japoński, a w 2025 r. amerykański start-up będzie pełnił taką rolę podczas Wystawy Światowej EXPO 2025, której gospodarzem jest Osaka.

Źródło: Toyota

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

elektrotechnik AUTOMATYK 1-2-3/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę