Innowacyjny elektryczny silnik wysokosprawny może zmienić oblicze branży

Innowacyjny elektryczny silnik wysokosprawny Damel

Najnowszy wyprodukowany w Dąbrowie Górniczej innowacyjny elektryczny silnik wysokosprawny z wirnikiem z magnesami trwałymi typu cSP1. Charakteryzują go wysokie parametry użytkowe w szerokim zakresie pracy, wysoki współczynnik mocy i sprawność na poziomie 98,5%. Damel produkuje silniki z tej rodziny w zakresie mocy 160–1600 kW i napięcia 400–6000 V.

Silniki zoptymalizowano ze względu na działanie bez obniżania ich parametrów ruchowych, co oznacza, że oferują imponującą moc, minimalizując jej straty.

Dzięki zastosowaniu magnesów trwałych w wirniku nasz silnik charakteryzuje się znacznie większą sprawnością od tradycyjnie stosowanych silników indukcyjnych, zwłaszcza pracujących z małą liczbą wyłączeń – podkreśla Robert Tomaszewski, wiceprezes zarządu spółki Damel i dodaje: – W obliczu rosnących kosztów energii nasz silnik stawia na oszczędność. Zaawansowane technologie pozwalają zmniejszyć zużycie energii, co przekłada się na realne korzyści dla użytkowników. Jest nie tylko superwydajny, ale także łatwy do integracji w różnych branżach, co czyni go wszechstronnym rozwiązaniem o różnych zastosowaniach (pompy, wentylatory, młyny kulowe).

Wykorzystanie magnesów trwałych oznacza ograniczenie strat (głównie w wirniku, które w silniku indukcyjnym stanowią ok. połowy wszystkich). W rezultacie prowadzi to do obniżenia temperatury silnika i znaczącego wydłużenia jego żywotności. Ważnym aspektem jest fakt, że generowanie mniejszej ilości ciepła w zamkniętych przestrzeniach, w tym w podziemiach kopalń, obniża koszty ich wietrzenia.

W ostatnich latach większą uwagę zwraca się na efekty, jakie działalność czło­wieka niesie dla środowiska. Inżynierowie pracują nad coraz nowo­cześniejszymi urządzeniami, które zużywałyby mniej energii, osiągając taką samą efektywność. Głównym odbiorcą energii elektrycznej są zakłady przemysłowe, a zwłaszcza pracujące w nich silniki. Szacuje się, że ogólnie napędy pochłaniają 70% globalnej produkcji energii. Nie powinno więc dziwić, że szczególny nacisk kładzie się na ob­niżenie energochłonności właśnie układów na­pędowych. Konstrukcja silników, bę­dących podstawowymi przetwornikami energii elektrycznej na mechaniczną, jest ciągle udo­skonalana, co sprawia, że ich pa­rametry eksploatacyjne są coraz lepsze.

Zastosowanie wysoko sprawnych silników z magnesami trwałymi pozwala na szybki zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych związanych z wymianą silników starej generacji, znaczący wzrost trwałości i niezawodności układów napędowych, ograniczający straty wynikające z awaryjnych postojów, oraz istotną poprawę dynamiki napędu. Nowe silniki mogą być montażowo dopasowane, tak by nie zachodziła potrzeba modernizacji fundamentów i przyłączy mechanicznych.

Przykładem korzyści płynących z użytkowania nowej generacji silników z wirnikiem z magnesami trwałymi są rezultaty, jakie udało się osiągnąć w Polskiej Grupie Górniczej KWK ROW Ruch Marcel. Roczne oszczędności uzyskane po wprowadzeniu omawianych silników do eksploatacji oszacowano na 160 tys. zł. Z uwagi na ciągle rosnące ceny energii oszczędności płynące z zainstalowania wspomnianego silnika pozostają niedoszacowane.

Innowacyjny elektryczny silnik wysokosprawny może zmienić oblicze branży zdjęcie w treści artykułu

I już na koniec: silniki LSPM (line-start permanent magnet, czyli o rozruchu bezpośrednim, wzbudzane magnesem trwałym) dokonują samodzielnego rozruchu po ich podłączeniu bezpośrednio do sieci i przeznaczone są przede wszystkim do napędzania urządzeń pracujących w reżimie pracy ciągłej – wyjaśnia dr inż. Artur Polak, dyrektor Działu Rozwoju spółki Damel. 

Rynek energooszczędnych silników elektrycznych z magnesami trwałymi jest dla nas jednym z priorytetowych. Stopniowo wzrastające ceny energii elektrycznej sprawiają, że takie rozwiązania są coraz śmielej stosowane w przemyśle. Jesteśmy na to gotowi, nasze konstrukcje zdążyły zyskać bardzo pozytywne opinie, nie ma dla nas trudnych tematów w tym zakresie – podsumowuje Robert Tomaszewski.

Źróło: Damel

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

elektrotechnik AUTOMATYK 1-2-3/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę