Jądrowy napęd termiczny pozwoli znacząco skrócić loty kosmiczne

planety w kosmosie © Pixabay – GooKingSword

Udostępnij:

Jeszcze w tym roku mają ruszyć pierwsze testy jądrowego napędu termicznego w ramach programu DRACO. Może on znacznie skrócić czas podróży na Księżyc, a w dalszej perspektywie również na Marsa.


Aby w ogóle można było mówić o podróżach kosmicznych na szerszą skalę, niezbędny jest postęp w technologii napędu pojazdów, które będą miały dotrzeć na Księżyc, nie mówiąc już o innych planetach. Eksperci są w tej kwestii zgodni – eksplorację przestrzeni kosmicznej mogą zrewolucjonizować silniki jądrowe. Obecnie sondy potrzebują na dotarcie do wyznaczonego celu wielu miesięcy. Napęd jądrowy pozwoliłby skrócić ten czas do kilku dni, maksymalnie kilku tygodni w przypadku ogromnych odległości. Systemy jądrowe, umożliwiające większą elastyczność w misjach kosmicznych, mogą skrócić czas podróży na Marsa nawet o 25%, a co ważniejsze – ograniczyć narażenie załogi lotniczej na promieniowanie kosmiczne.

Amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA) przyznała właśnie firmie Gryphon Technologies 14 mln dolarów na rozwój programu Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations (DRACO), czyli wysokosprawnego jądrowego termicznego układu napędowego o niskim wzbogaceniu uranu.

Zademonstrowany z powodzeniem system nuklearnego cieplnego silnika rakietowego (NTP) to krok milowy w zakresie napędu kosmicznego, umożliwiający zwinne i szybkie przemieszczanie się na duże odległości w porównaniu z obecnymi podejściami napędowymi – przekonuje dr Tabitha Dodson, główny inżynier Gryphon w zespole wsparcia i ekspert krajowy w systemach NTP.

Systemy NTP działają na zasadzie pompowania ciekłego paliwa, najczęściej wodoru, przez rdzeń reaktora. Atomy uranu rozpadają się wewnątrz rdzenia i uwalniają ciepło poprzez rozszczepienie. Taki proces podgrzewa gaz pędny i przekształca go w gaz, który jest rozprężany przez dyszę w celu wytworzenia ciągu. Rakiety NTP mają większą gęstość energii niż rakiety chemiczne i są dwukrotnie wydajniejsze. W porównaniu z konwencjonalnymi technologiami napędów kosmicznych NTP oferuje wysoki stosunek ciągu do masy, ok. 10 tys. razy większy niż napęd elektryczny i nawet pięciokrotnie większy impuls właściwy niż napęd chemiczny.

Dokładamy wszelkich starań, aby dostarczać najwyższej klasy rozwiązania techniczne dla najważniejszych wyzwań bezpieczeństwa narodowego w naszym kraju – twierdzi P.J. Braden, dyrektor generalny firmy Gryphon. – DRACO oraz rozwój i demonstracja NTP to znaczny postęp technologiczny w wysiłkach zmierzających do lepszego poznania przestrzeni kosmicznej na linii Ziemia – Księżyc.

Niewykluczone, że dzięki nowej technologii napędów pojazdów kosmicznych w 2024 r. człowiek ponownie stanie na Księżycu.

Źródło: Newseria, DARPA

Udostępnij:

Drukuj


TOP w kategorii







etA



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również