Latające taxi

E-Volo

Wolokoptery to bezemisyjne, napędzane energią elektryczną statki powietrzne, które startują i lądują pionowo. Opierają się na technologii znanej z dronów, choć nie brak również podobieństw do heliopterów. Ich zadaniem ma być przewóz osób, choć niewykluczone, że w przyszłości mogłyby służyć również do transportu np. towarów. Obecnie zmieszczą się w nim maksymalnie dwie osoby, które mogą przelecieć na odległość 27 km.

Nim jednak powstała finalna wersja welokoptera, zbudowano najpierw prototypowy pojazd VC1, który miał wymiary 5 na 5 metrów. Miał on 16 małych śmigieł, a energia pochodziła z niewielkich baterii umieszczonych pod pilotem. Całość ważyła ok. 80 kg i miała posłużyć jako test tej technologii. VC1 utrzymał się w powietrzu zaledwie 90 sekund, ale lot był stabilny, co pozwoliło uwierzyć, że takie rozwiązanie ma sens.

W następstwie dalszych prac powstał pojazd o nazwie Volocopter VC200. Najważniejsza zmiana polegała na tym, że pojawiła się kabina, do które można wsiąść. Pojazd ten otrzymał również płozy, dzięki czemu może lądować na różnego typu powierzchniach. Ponadto liczba śmigieł zwiększyła się z 16 do 18. Obecna wersja Volocoptera jest w stanie latać przez godzinę, co w ruchu miejskim pozwoli pokonać każdy dystans, rozpędzić się do prędkości 100 km/h i wzbić się na wysokość 2 km. Udźwig wolokoptera wynosi 450 kg.

Twórca wolokoptera, niemiecka firma Volocopter, przewiduje że wolokoptery zrewolucjonizują rynek miejskich taksówek i już za 10 lat będą mogły przewozić nawet do 100 tys. pasażerów w ciągu godziny.

Żeby tak się jednak stało niezbędne będzie wybudowanie odpowiednich dworców, na których pasażerowie będą chronieni przez wiatrem i deszczem, a statki powietrzne będą mogły startować co pół minuty. Jak twierdzi Alex Zosel, współzałożyciel firmy, latanie nie będzie droższe niż tradycyjne taksówki, ale będzie znacznie szybsze.

Wolokoptery to samoloty przewidziane do poruszania się po mieście. Dają się łatwo prowadzić wokół drapaczy chmur, zapewniają płynny lot i są tak ciche, że z odległości 100 m nie będzie ich słychać – zapewniają konstruktorzy.

Źródło: Volocopter

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

elektrotechnik AUTOMATYK 1-2-3/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę