Rosnąca rola rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej w automatyce przemysłowej

DigiKey

W ciągu ostatnich kilku dekad byliśmy świadkami gwałtownego postępu technologicznego w automatyce przemysłowej. Nadejście Przemysłu 4.0 dało początek między innymi większej komunikacji między maszynami, uczeniu maszynowemu, analizie danych w czasie rzeczywistym, konserwacji predykcyjnej i nie tylko. Byliśmy świadkami wprowadzenia technologii cyfrowego bliźniaka i jej niesamowitych możliwości w dziedzinie wydajności zakładu.

Kolejną interesującą innowacją jest włączenie rozszerzonej rzeczywistości i rzeczywistości wirtualnej. To już nie są tylko fajne wrażenia podczas gry. Obecnie technologie te są wykorzystywane w automatyce przemysłowej. Od szkoleń po konserwację, te potężne narzędzia są wdrażane w celu wydajnego i sprawnego zapewnienia praktycznego podejścia do konserwacji sprzętu i szkolenia nowych pracowników. 

Od czasu pandemii pracodawcy borykają się z bezprecedensowym niedoborem siły roboczej na całym świecie. Coraz trudniej jest zatrudnić w fabrykach wysokiej jakości wykwalifikowanych pracowników. Doprowadziło to do bezprecedensowego wzrostu liczby wdrożeń zautomatyzowanych rozwiązań, aby sprostać wymaganiom produkcyjnym. Pod wieloma względami automatyka stała się kluczem do sukcesu producentów w tym kontekście. W połączeniu z troską o środowisko, wymaganiami jakościowymi i ogólnym zapotrzebowaniem konsumentów, producenci nie mają dużego pola manewru, aby utrzymać rentowność. 

Choć wszystko to ma zasadnicze znaczenie dla postępu, w pewien sposób pogłębia niedobór siły roboczej. W miarę jak niektóre zawody odchodzą do historii, wzrasta zapotrzebowanie na nową wykwalifikowaną siłę roboczą. Umiejętność interakcji z robotyką, rozwiązywania problemów w szafach sterowniczych i przeprowadzania konserwacji linii produkcyjnych stają się bardzo cennym atutem. Czynnik ludzki zawsze będzie potrzebny w każdym procesie produkcyjnym; jednak oczekiwanie, że znajdzie się pracowników z niezbędnymi zestawami umiejętności, aby wykonać między innymi powyższe zadania, nie jest już rozsądne. Jak więc w tym nowym klimacie pracowniczym producent może wypełnić powstałą lukę? Odpowiedzią może być wprowadzenie rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej. 

Niedawno uczestniczyłem w targach, gdzie rzeczywistość rozszerzona była wykorzystywana przez producenta, aby pomóc pracownikowi w rozwiązywaniu problemów i naprawie szafy sterującej. W prezentacji wystąpił pracownik uzbrojony w okulary inteligentne, który otworzył, zdiagnozował i naprawił szafkę. Łącząc się z serwerem, okulary wykorzystały szereg pytań do zdiagnozowania problemów i wskazywały krok po kroku proces naprawy panelu. Okulary poprowadziły pracownika przez cały proces. Program wykazał również najwyższą troskę zarówno o bezpieczeństwo pracownika, jak i systemu, aby uniknąć uszkodzeń. Okulary pokazały pracownikowi jak bezpiecznie zdiagnozować problem, odłączyć zasilanie komponentów, wykonać blokadę, usunąć wadliwy komponent (lub komponenty), zainstalować nowe komponenty i ponownie uruchomić system. Chociaż jest to wciąż dość nowa technologia, implikacje jej zastosowania w rzeczywistych sytuacjach są ogromne. 

Pracodawcy zaczynają również wprowadzać rzeczywistość rozszerzoną i wirtualną do zastosowań szkoleniowych. Korzystając z tych narzędzi i platform, pracownicy otrzymują dostęp do cennych, potężnych i skalowalnych narzędzi szkoleniowych, które są w stanie realizować cele szkoleniowe firmy z zachowaniem powtarzalności w całej organizacji, niezależnie od tego, gdzie się znajdują. Pracownicy mogą wchodzić w interakcje z wirtualnym sprzętem i procesami, z którymi zetkną się w terenie, lepiej rozumiejąc bezpieczne i sprawne działanie w swojej pracy. Począwszy od nowych pracowników, a skończywszy na doświadczonych ekspertach, producenci mogą zapewnić dokładną realizację odpowiednich wytycznych szkoleniowych. 

Wartość rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej w automatyce przemysłowej jest nie do przecenienia, jeśli weźmiemy pod uwagę rzeczywiste zastosowania, w których można je wykorzystać. Ulepszenia programów szkoleniowych mogą doprowadzić do zmniejszenia liczby wypadków związanych z zaniedbaniem bezpieczeństwa, usprawnienia procesów konserwacji, zwiększenia wydajności produkcji, lepszego zarządzania zapasami, zapewnienia jeszcze wyższej jakości i wielu innych. Producenci korzystający z tej technologii mogą zaobserwować lepszą optymalizację siły roboczej i zwiększoną żywotność urządzeń.  

O Autorze

Eric J. Halvorson

Eric Halvorson jest dyrektorem ds. marketingu technologii automatyki i sterowania w firmie DigiKey. Firma Digi-Key zdobyła uznanie jako lider i ciągły innowator w najnowocześniejszej dystrybucji komponentów elektronicznych i produktów automatyki na całym świecie, dostarczając przeszło 15,3 miliona komponentów od ponad 2900 markowych producentów.

Tagi artykułu

elektrotechnik AUTOMATYK 1-2-3/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę