Nevomo, europejska firma z obszaru nowych technologii o polskich korzeniach i twórca innowacyjnej, inspirowanej hyperloopem technologii MagRail prezentuje przełomowe osiągnięcie, które stanowi punkt zwrotny dla branży kolejowej. Pomyślnie przeprowadzone testy dowiodły, że pojazdy kolejowe mogą lewitować na konwencjonalnych liniach kolejowych.
Alstom podpisał pierwszą umowę na pociągi ETZ o napędzie akumulatorowym do Niemiec. Spółka wyprodukuje, dostarczy i do 2032 r. będzie odpowiadała za konserwację pociągów Coradia Continental o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do kursów regionalnych na linii Lipsk-Chemnitz. Kontrakt wart jest około 100 mln euro.
Polska linia pociągów Pendoino, od momentu rozpoczęcia kursów w barwach PKP Intercity przejechało już 30 mln km, a na pokładzie podróżowało blisko 17,5 mln osób. W tym momencie można dojechać z Trójmiasta i Warszawy do miast południowych - Wrocławia, Katowic, Gliwic i Krakowa. Oferta obejmuje również dojazdy do Kołobrzegu, Bielska-Białej, Jeleniej Góry i Rzeszowa.
Na całym świecie testowane są już autonomiczne pociągi, które niekoniecznie poruszają się po torowiskach. Żeby technologia odpowiednio się rozwinęła, potrzebna jest sieć 5G zapewniająca szybką łączność i diagnostykę oraz rosnące zapotrzebowanie na szybki i niezawodny transport z napędem zeroemisyjnym.
Siemens buduje system Airval, do automatycznego transportu osobowego, który będzie łączył terminale na lotniksu Suvarnabhumi. Zakończenie projektu planowane jest w 2020 r.
Ostatnio jednym z najważniejszych, przewijających się tematów jest rozwój odnawialnych źródeł energii, a tym samym przeciwdziałanie klimatycznym zmianom. Redukcja dwutlenku węgla nie jest już tylko przedmiotem dyskusji, ale czynnikiem determinującym politykę krajów zrzeszonych w krajach Unii Europejskiej.
Branża kolejowa jest jednym z największych klientów polskiej energetyki. PKP Energetyka, jako jedyny dostawca energii dla sektora, odpowiada bowiem za dostawy 3% całkowitej produkcji prądu w Polsce. – W kwestii jakości przez ostatnie lata, gdy PKP Energetyka pozostawała własnością prywatnego kapitału, zrobiono naprawdę sporo i liczba usterek radykalnie spadła. Zadaniem nowego właściciela będzie utrzymanie tej korzystnej tendencji – wskazuje Michał Litwin, dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.
Pakiet CytroConnect Solutions obejmuje wielopoziomowe usługi cyfrowe, których celem jest ograniczenie do minimum nieplanowanych przestojów oraz związanych z nimi kosztów serwisu i innych kosztów w sektorze recyklingu
Do 2026 r. globalny rynek baterii ma już osiągnąć wartość blisko 174 mld dol. Napędza go m.in. segment elektroniki użytkowej, rozwój elektromobilności i rynku magazynowania energii. – Dziś wciąż jest jednak kilka ograniczeń, które blokują nam możliwości zastosowania baterii – zauważa dr hab. inż. Leszek Niedzicki z Politechniki Warszawskiej. Nierozwiązanym problemem pozostają m.in. technologie szybkiego ładowania baterii, ich ograniczenia temperaturowe, jak i pozyskiwanie surowców do ich produkcji. Dlatego też naukowcy stale pracują nad ich doskonaleniem.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu